(Bloed)donor

Voor algemene onderwerpen, mag over van alles en niks gaan.

Moderator: Modgroep

Violence

Re: (Bloed)donor

Bericht door Violence » zo aug 20, 2017 22:29

Tja, heb je er ooit aan gedacht dat de chirurgen betaald moeten worden, het orgaan ook in optimale conditie gehouden moet worden, injecties, apparatuur voor de operaties, onderzoeken en ga zo maar door. Een transplantatie is niet voor niets nee.
''I gotta let you go, no more sleepless nights.''

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » ma aug 21, 2017 10:56

NickvT schreef:
zo aug 20, 2017 21:55
Dan nog is het niet terecht dat anderen (lees: chirurgen en ziekenhuizen) rijk worden van mijn organen. Ik sta bv mijn hart gratis af, maar de ontvanger betaalt via zijn verzekering al snel € 40.000 voor de transplantatie.

Dan mag er voor de donor ook wel wat tegenover staan vind ik, al was het maar een gratis zorgverzekering voor de tijd dat je donor bent.
Dat is toch juist het hele begrip donor. Je geeft iets aan een ander, zonder daar iets voor terug te krijgen / verwachten. Anders ben je gewoon een verkoper.

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » ma aug 21, 2017 11:23

NickvT schreef: ↑
20 aug 2017, 22:55
Dan nog is het niet terecht dat anderen (lees: chirurgen en ziekenhuizen) rijk worden van mijn organen. Ik sta bv mijn hart gratis af, maar de ontvanger betaalt via zijn verzekering al snel € 40.000 voor de transplantatie.

Dan mag er voor de donor ook wel wat tegenover staan vind ik, al was het maar een gratis zorgverzekering voor de tijd dat je donor bent.
euhh je bent als het goed is dan dood als je organen getransplanteerd worden.. dus ik weet niet je kunt de keuze vrijwillig geven of je wel of niet een donor wil zijn voor iets.. en nou volgens mijn zijn de kosten wel effe iets duurder dan 40.000,- die je betaald voor een transplantatie.. en wat is er nou mooier dan als jij dood bent dat je nog iemand blij kan maken met een orgaan van jouw.. jij doet er toch niks meer mee.. je kunt er wel een leven mee reden ik weet niet.. het is niet dat een chirugen het in zijn eigen zak steekt dat geld van de orgaan transplantatie.. want dat is dan illegaal.. en dat is toch nog altijd bij wet verboden hier in nederland..
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

north

Bericht door north » ma aug 21, 2017 13:23

Mja, het hele geld kwestie..... Ik vind het lastig. Het mes snijd aan 2 kanten. Aan de ene kant stoor ik me wel aan het winstbeleid, maar aan de andere kant en wat in mijn ogen belangrijker is, is dat het levens red. Wel ben ik er het er mee eens dat zoals bijvoorbeeld bij de bloedbank er wat meer vrijgevigheid zou mogen zijn of toch een soort van beloning/waardering systeem zoals ze bv in belgie hanteren met een soort spaar actie. Maar geld voor bloed krijgen. Nee, en snap ook wel de beredenering erachter. Meer mensen die die eigenlijk niet gezond genoeg zijn om te doneren en toch proberen en liegen om geld te kunnen krijgen. Tuurlijk wordt dit onderschept door de controles maar dit zorgt wel weer voor meer kosten. want elke donor wordt elke keer gescreened door een arts en het bloed getest. Dus reken maar uit doordat er een enorme toestroom zal komen door bv drugsverslaafde, woningloze mensen of andere die door oa geldnood niet goed voor hun lichaam kunnen zorgen en dus niet geschikt zijn maar dit wel dan zullen zien als makkelijk geld. Deze onnodige kosten zullen resulteren dat de prijs alleen maar verder omhoog gaat. Maar snap wel dat mensen geirriteerd zijn met de winst die ze ermee maken. Maar moeten die genen die het nodig hebben ervoor boeten omdat ons trots in de weg staat omdat het helaas nodige tussenbedrijf er geld aan verdient. Het prikt mij ook. Maar ik zie het zo. En dit is geen oordeel naar andere maar een oordeel naar mezelf. Als ik later door wat voor omstandigheden bloed of een orgaan nodig zal hebben en ik weiger zelf donor te zijn vanuit mijn standaard door trots over geld.. Nee, daar zou ik niet mee kunnen leven en enorm hypocriet zijn. Maar zoals ik al zei, dit is een oordeel naar me zelf en mijn mening hierover en zeker geen aanval naar andere. Zoals ik al zei, ben op het moment ook geen bloed donor meer omdat het toen niet kon ivm bloedverdunners en ik nu ik door me mentale staat niet goed voor me lichaam zorg en niet geschikt ben. Betreft mijn organen. Neem maar wat men gebruiken kan. Dan ben ik in me leven nog ergens nuttig voor geweest.
I have a compass to show me the way...
.......But I wish I knew how to use the darn thing!

Violence

Bericht door Violence » ma aug 21, 2017 20:24

@North: Is wel zo bij Sanquin. Bij zoveel donaties krijg je een cadeautje. Geloof bij de vijf, en dan tien, en dan twintig etc.

north

Bericht door north » di aug 22, 2017 15:10

oh. Heb ik nooit wat van mee gekregen om eerlijk te zijn toen ik donor was.
I have a compass to show me the way...
.......But I wish I knew how to use the darn thing!

soulsearcherx

Bericht door soulsearcherx » wo aug 23, 2017 14:26

Violence schreef:
zo aug 20, 2017 12:29
soulsearcherx schreef:
za aug 19, 2017 18:25
af en toe als ik heel depressief ben fantaseer ik dat ik mijn hartklep persoonlijk aan mijn iemand kon geven.. En al mijn andere organen persoonlijk kon laten doneren. Of naar het orgaandonorbureau kon lopen waar lijken geopereerd worden en mijn lichaam kon aanbieden. Dan ben ik wel ergens heel erg goed voor. Ik heb altijd bedacht dat ik wil dood gaan met een goede nuttige reden. Voor een heldendaad ofzo.
Uhm oké, maar dat is niet waar dit topic om draait.
Jawel toch? Dit is mijn kijk op orgaandonatie, ook al is het slechts een fantasie.
Smile like a donut
what we call darkness is light we cannot see
If love could have saved her, she would have lived forever

Lezerswaarschuwing: de inhoud van deze berichten bevat de denkstructuur van Zielzoeker. Pas op voor je hart!

Gatita
Moderator

Bericht door Gatita » wo aug 23, 2017 14:56

Over die geld kwestie waar ik dan niet tegen kan. Ja wij doneren ons 'organen' (klinkt eng...) en bloed... doneren = gratis iets geven zonder eigen belang. Dus dat vind ik in orde...
Maar wat ik dan eigenlijk zo ernstig vind, ik snap dat de operaties etc. betaald moeten worden, maar eigenlijk alleen RIJKE mensen dus de donaties in ontvangst kunnen nemen (al is het eigenlijk richting hun geen donatie meer omdat zij dus hoop voor moeten betalen, je doneert het eigenlijk eerder aan wetenschap/ziekenhuis zelf) ... Iemand die in mijn ogen hard nodig heeft en eventueel verdient, maar dus vanwege bijvoorbeeld de ellende die het orgaan brengt ze niet genoeg geld hebben =|
Ik vind dat die hele zorgstelsel op de schop moet en terug naar vroeger ofzo, maar serieus ik ontwijk extreem veel vanwege al de onbetaalbare eigenrisico.... En dat vind ik dus gewoon zo moeilijk, dat ik gratis wat weg geef (en al helemaal als ik dood ben en er valt nog wat te gebruiken; doe, dan is nog ergens nuttig voor) maar dat zo moeilijk wordt gemaakt voor diegene die het hard nodig hebben.

Maar goed, nee ik ben nog nergens opgegeven dat mag, maar goed ik weet dan absoluut ook niet of ik kan garanderen dat er iets uberhaupt bruikbaar blijft eigenlijk... Maar anders zou het echt wel hergebruikt mogen worden, misschien dat het iemand dan nog plezier brengt en ik toch ergens goed voor was.....
Helaas goede bloeddonor ben ik niet omdat als klein kind zoveel is afgenomen en onderzocht er vaak al extreem drama is als ik bloedonderzoek moet laten doen. Dus ja oO en in mijn ogen ik niet gezond genoeg ben >_>

<"Voel niets, zeg niets, vraag niets, verwacht niets, krijg niets">

hana

Bericht door hana » di aug 29, 2017 17:03

Vind het leuk om te lezen hoeveel toch wel verschillende redenen er zijn om wel of geen donor te zijn/worden. Ik heb de reden van een goede vriendin van mij nog niet gelezen hier, maar dat was een reden waar ik nooit op was gekomen haha.

Ik heb me trouwens vorige week geregistreerd als orgaandonor (eindelijk), wilde ik al een tijd doen... maar je weet hoe dat gaat :roll:
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

Violence

Bericht door Violence » zo sep 10, 2017 10:57

Ik zal wel weer bijna een oproep krijgen denk ik.

celine

Bericht door celine » zo sep 10, 2017 13:17

Ik ben al jaren donor ,mijnheren is dat als ik ook maar iets van een donor zou moeten hebben ,deze heel dankbaar zou zijn ,
En als er dan nog iets aan mijn lichaam gebruikt kan worden ,besteed ik het liever daar aan dan te begraven of crimeren .
Maar ik heb kanker gehad en weet niet of het dan nog geldt :P

babe

Bericht door babe » zo sep 10, 2017 16:31

in de zomer ben ik naar het ziekenhuis gegaan om bloed te geven. Ik had een vragenlijst in gevuld. Vlak voordat ik dus bloed ging geven kijkt een dokter de lijst na en vraagt ze hoeveel ik weeg. Ik zeg *KNIP*. Het was namelijk al een tijd geleden dat ik me gewogen had. Weet je wat er op gezegd werd? Je weegt te weinig voor je lengte. Je mag geen bloed geven. Je moet minstens X wegen. Vorig jaar was het nog X maar dat is dus veranderd.
:evil:
Maar nu weeg ik dus X nog een kilootje te gaan en dan ga ik terug.

Edit Panthera; vermeldingen van gewichten zijn niet toegestaan.
De zin van het leven schrijf je met je hart en ziel. :hart:

Violence

Bericht door Violence » do sep 14, 2017 15:01

babe schreef:
zo sep 10, 2017 16:31
in de zomer ben ik naar het ziekenhuis gegaan om bloed te geven. Ik had een vragenlijst in gevuld. Vlak voordat ik dus bloed ging geven kijkt een dokter de lijst na en vraagt ze hoeveel ik weeg. Ik zeg *KNIP*. Het was namelijk al een tijd geleden dat ik me gewogen had. Weet je wat er op gezegd werd? Je weegt te weinig voor je lengte. Je mag geen bloed geven. Je moet minstens X wegen. Vorig jaar was het nog X maar dat is dus veranderd.

Het is alleen maar voor je eigen veiligheid.

babe

Bericht door babe » do sep 14, 2017 18:39

Violence schreef:
do sep 14, 2017 15:01
babe schreef:
zo sep 10, 2017 16:31

Het is alleen maar voor je eigen veiligheid.
Het feit dat ik naar daar ging en dat ze dan zeiden ge moogt niet stoorde me het meest. Ik weet ook wel wrm het nt mag maar toch. Als ik na de stage (genoeg) weeg ga ik bloed geven. En later bloedplasma. (bloedplasma is minder belastend voor het bloed.)
De zin van het leven schrijf je met je hart en ziel. :hart:

Violence

Bericht door Violence » do sep 14, 2017 20:20

Maar waarom ben je dan geweest terwijl je wist dat je nog niet mag?

Plaats reactie