Geïnteresseerden gezocht: God, Jezus

Voor algemene onderwerpen, mag over van alles en niks gaan.

Moderator: Modgroep

Gratia

Re: Geïnteresseerden gezocht: God, Jezus

Bericht door Gratia » di feb 02, 2016 13:25

Voor Soulsearcherx:

Uit Psalm 3 van David:
Heer, hoe talrijk zijn zij die mij kwellen,
Dreigend komen zij op mij af.
Overal hoor ik ze roepen:
Redding bij God vindt hij niet!

Toch zijt Gij, Heer, mijn schild,
Gij geeft mij eer en aanzien.
Altijd wanneer ik roep tot de Heer
Antwoordt Hij mij van zijn heilige berg.

Veilig kan ik gaan rusten en slapen,
Veilig weer opstaan, want Hij staat mij bij.
Duizenden vijanden zal ik niet vrezen,
Ook al dringen zij wild om mij heen.
Heer, richt U op en kom nader,
Kom mij te hulp, mijn God!

20ste eeuws gebed:
Lord, make me a channel of thy peace;
that where there is hatred, I may bring love;
that where there is wrong, I may bring the spirit of forgiveness;
that where there is discord, I may bring harmony;
that where there is error, I may bring truth;
that where there is doubt, I may bring faith;
that where there is despair, I may bring hope;
that where there are shadows, I may bring light;
that where there is sadness, I may bring joy.

Lord, grant that I may seek rather to comfort than to be comforted;
to understand, than to be understood;
to love, than to be loved.
For it is by self-forgetting that one finds.
It is by forgiving that one is forgiven.
It is by dying that one awakens to eternal life.
Amen.

Gratia

Bericht door Gratia » do feb 11, 2016 08:55

Gisteren vond ik een stukje dagboek van mezelf op mijn computer uit 2006. Ik was toen nog niet gelovig. Ik schrok er wel van. Ik schreef heel erg uit de hoogte, studiegenoten afkrakend, heel gefrustreerd en hatelijk. Ik schreef over een discussieavond bij de kerk: “Ik houd er wel van die gelovigen een beetje te treiteren.” Echt heel erg en dan ook nog verongelijkt zijn, omdat het treiteren niet lukt.
God heeft mijn hart zo veranderd, ten goede, gelukkig. Voor Iemand waarvan men zegt, dat Hij niet bestaat, werkt Hij wel bijzonder hard!
Ik heb Hem de afgelopen jaren leren kennen in de Bijbel, maar zeker niet alleen de Bijbel. Hij heeft tot mij gesproken bij monde van de pastoor van de Kerk en de mensen van de Kerk en zo heb ik Hem eigenlijk leren kennen als een liefdevolle Vader (de Bijbel betrok ik vaak heel negatief op mezelf, natuurlijk omdat ik geen goed mens was, dus ik had die mensen echt nodig om te beseffen, dat God Iemand is die van ons houdt). Door de gesprekken met de pastoor is mijn hart gesmolten en heb ik mij leren uiten op een eerlijke manier. Ik probeer er nu ook voor andere mensen te zijn, niet alleen aan mezelf te denken en mijn frustraties. Door de Bijbel en de liefdevolle woorden van de pastoor weet ik mezelf ook uit te drukken naar andere mensen. Dat geeft een stevig en vredig gevoel.

Ik denk, dat veel mensen dit ook kunnen zonder God, maar ik heb God daar echt voor nodig. Ik denk, dat God ook mensen hier op het forum kan helpen, doordat ze hun problemen, zelfmoordgedachten bij Hem neer kunnen leggen, hun leven in zijn handen kunnen leggen. Het is wel nodig mensen te ontmoeten die God willen dienen en daarbij je verhaal te doen. God is niet veroordelend, Hij wil ons redden (Joh. 12:47).

Hope
Moderator

Bericht door Hope » do feb 11, 2016 09:38

Wat een mooi stukje!
Ik herken jou inderdaad helemaal niet meer terug in die tekst die je in 2006 geschreven hebt. Je bent zo lief en begripvol en voorzichtig met de meningen en overtuigingen van anderen.
Ik weet niet helemaal of God er mee te maken heeft, in ieder geval vind ik jou nu echt een mooi mens!
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

Gratia

Bericht door Gratia » do feb 11, 2016 11:39

Lieve Hope,

Dank je wel voor jouw liefdevolle reactie en compliment. Dat betekent veel voor me.
Je schrijft, dat je niet weet, of God ermee te maken heeft. Daar moest en moet ik over nadenken. Het roept bij mij de fundamentele vraag op, of God waarheid is, of een door de behoefte gecreëerde, alwetende en troostende entiteit.
Het klopt, dat ik behoefte heb aan God. Om eerlijk te zijn is mijn hart ook opengegaan, omdat ik liefde voel voor de pastoor. Maar hij is een instrument van God en waar liefde is, is God.
Er kan natuurlijk ook liefde zijn tussen mensen die niet in God geloven. Maar ja, dat noem ik dan weer God.
Ik heb ook een brandend gevoel in mijn borstkas gehad na gesprekken met de pastoor, waarover ik eerder schreef. Dat is volgens mij psychologisch niet verklaarbaar en kan alleen van God komen. In de geschiedenis van de heiligen zijn ook veel wonderen gebeurd, die wetenschappelijk niet verklaarbaar waren.
Deze feiten en mijn diepgevoelde persoonlijke behoefte maken, dat ik in God geloof en het helpt mij zeer. Het biedt wel stof tot nadenken…
Ik heb zelf niet veel ervaring met therapie, heb dat altijd afgeweerd (is niet goed, ik weet het). Misschien dat jij steun ervaart bij de therapeuten? Ik weet niet, of dat vergelijkbaar is, of je daar ook die liefde kunt vinden…
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar, wat jouw twijfel veroorzaakt, dus als je nog wilt reageren, graag!

Liefs,

Gratia

Hope
Moderator

Bericht door Hope » do feb 11, 2016 14:15

Ik denk dat jij sowieso al een mooi mens was, maar nooit in een omgeving bent geweest waarin je je vrij genoeg voelde dat ook te uiten.
Dat je je al die jaren daarvoor zo sterk hebt gehouden en als het ware een karakter hebt gevormd waarmee jij je staande kon houden in je omgeving.
Maar dat dat eigenlijk niet goed voelde, het was immers niet wie jij was, en dat je bij God en de kerk een omgeving gevonden hebt waarin jouw liefde wordt aangemoedigd en gewaardeerd. Waardoor jij je vrij genoeg voelt dat ook te uiten en opnieuw een karakter te vormen. Deze keer een die gebaseerd is op de ware jij.

Dus ik denk dat het meer de omgeving en de mensen is die een weg vrij hebben gemaakt waarin jij liefdevol en begripvol kunt zijn zonder je daarin te kwetsbaar te voelen, dan dat er een God is geweest die jou een ander persoon gemaakt heeft.

Dat brandende gevoel in je borst zoals ik het ken, is een soort van gevoel van ontroering, verdriet, maar vooral het vrij komen van ingehouden emotie. Tenminste zo ervaar ik het.

Waarmee ik natuurlijk niet zeg, dat ik alle antwoorden heb en altijd gelijk ;)
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

Gratia

Bericht door Gratia » vr feb 12, 2016 15:40

Lieve Hope,

Dank je wel voor je mooie, van inzicht getuigende reactie. Zo had ik het zelf niet kunnen bedenken en verwoorden. Dat jij begrip hebt voor de persoon die ik was, maakt dat ik ook wat compassie met mezelf kan voelen.
Ja, bij de Kerk heb ik liefdevolle mensen ontmoet en de woorden geleerd om me enigszins liefdevol te kunnen uiten. Maar mijn hart moest eerst open gaan voor die mensen en voor mij – noem me eigenwijs – heeft God dat gedaan. Deze gedachte opent voor mij een spirituele wereld, waar ik veel steun aan heb. En natuurlijk: ook ik kan het mis hebben.

Het brandende gevoel was een aparte sensatie, niet zozeer een emotie; het werd gloeiend warm in me, een zacht, vredig, gloeiend gevoel. Mensen die bij gebedsgenezingen zijn, hebben dat ook wel eens. Ik weet niet, of dat vergelijkbaar is met een gevoel van ontroering en verdriet.

Hartelijk dank voor je reactie; ik vind je echt goed in het steunend bijstaan van mensen!

Liefs,

Gratia

harry

Bericht door harry » za feb 13, 2016 23:06

gratia ik leest dit met belangstelling.

mijn ouders zijn/waren streng katoliek.

ik vraag mij af waarom een vrouw als jij iets in het katolieke geloof vind?
ik vind het vreemd, maar wel mooi van jou. meestal vinden mensen hun geloof in de
pinkstergemeen schap of dat soort geloven.

ik zelf geloof of ben er niet zeker van? ik bedoel als god mijn op de proef wil stellen
oke, maar hoelang? weet je daar een antwoord op? jezus moest lijden aan het kruis.
en is gestorven. maar waarom? de zoon van god. en wat heeft ons dat gebracht?
moeten wij allemaal lijden? en waarom bepaalde mensen? sorry ik bergijp het niet.

gratia, je bent heel goed bezig, mijn respek heb je.

ik zelf denk zelf na van wat ik nu ben, dankje

harry

Bericht door harry » zo feb 14, 2016 18:19

sorry, ik vond dit geen goede reactie van mij :(

Gratia

Bericht door Gratia » zo feb 14, 2016 18:55

Beste Harry,

Bedankt voor jouw reactie; ik ben er blij mee. Je stelt goede vragen. De vraag van het lijden hebben meer mensen gesteld en ik vind het moeilijk daar een antwoord op te geven. Ik ga eens aan de pastoor vragen, of ik er wat meer over kan lezen. Dan zal ik je later antwoorden.

Het katholieke geloof is 'streng' in die zin, dat er veel regels zijn. Maar die regels vormen de doos en die doos is gevuld met liefde van de gelovigen. Ik ontvang echt veel liefde van de pastoor. Hij zegt ook, dat hij van de mensen wil houden. En van andere mensen in de kerk krijg ik ook veel steun. Dat trekt mij. Maar de basis is, dat ik geloof, dat de hostie bij de consecratie in het Lichaam van Christus verandert. Dat hebben andere kerken niet.
De vrolijkheid van de Pinkstergemeente trekt mij niet. Ik kom vaker huilend bij God dan vrolijk. Bij mijn kerk zitten veel mensen van de Gemeenschap Emmanuel en zij doen ook wel lofprijzing. Dat zijn allemaal vrolijke liedjes en handen in de lucht. Ik zing dan mee, maar het is eigenlijk niet iets voor mij. Ik voel me dan wat eenzaam.
De biecht is wel heel fijn. Ik kan dan echt mijn verhaal kwijt bij de pastoor en hij spreekt barmhartige woorden en zegt dingen als, dat God mij aanneemt en een liefdevolle Vader voor me wil zijn. Ik voel, dat hij dat meent.

Christenen geloven, dat sinds de erfzonde ons aardse leven gevuld is met lijden. Dat doet de duivel. Hij wil dat we ons van God afkeren. Uiteindelijk bij de wederkomst van Jezus en de wederopstanding zal Jezus een einde maken aan het lijden (openbaring 21,4). Maar waarom dan pas? Dat weet ik niet. Wel ervaar ik, dat lijden als we ons daarin tot God richten, dragelijker wordt. Bij God mag je je tranen laten gaan en dan maakt het niet zoveel uit naar welke kerk je gaat; het geloof is de essentie.

Oké, ik ga nog over het lijden nadenken. Nogmaals dank voor je reactie. Sterkte toegewenst, wees voorzichtig met je been. Ik bid ook voor jou.

Gratia

Gratia

Bericht door Gratia » zo feb 14, 2016 19:11

... oh, dat moet ik natuurlijk niet zeggen, dat het niet uitmaakt naar welke kerk je gaat...

harry

Bericht door harry » ma feb 15, 2016 23:13

dankje gratia :) voor je mooie reactie.

ik ben mij geloof kwijt geraak toen mijn vader overleed. hij was 48 en ik pas 14 toen.
toch op een of andere manier blijf het mij wel bij. zo ben ik wel opgevoed. ook ben ik mijn beste
kameraad 4jaar geleden kwijt geraakt aan slokdarm kanker. hij was ook katoliek. en wat hebben wij samen gelachen in de kerk, daar hingen schilderijen van het laaste avondmaal. hij zei je bent jezus omdat je lang haar heb en op kleppers loop, ik zei jij bent de judas aan tafel.

sorry maar we hadden altijd gein om het geloof in de autohandel eigelijk om alles.
hij was enorm gek met mijn moeder en wou met haar naar loerdes toe. toch was hij op het laasts erg bang. vlak voor zijn dood zei die zal ik wel in de hemel komen? ik zei zeker jos jij heb een voetje voor bij de here omdat jij aleen maar roadstar rijd (hij handelde alleen maar in mercedes)

ook hebben/hadden wij allebij een rozenkrans hij een mooie uit het klooster en ik van ma die
uit loerdes komt en gezegent is ? daar hegt ik veel waarde aan. oke klinkt als spotent over het geloof, maar ik denk van niet.

ik snap jou over de pinstergemeenschap, het is een beetje erg overdreven ik hou daar ook niet van teveel vreugde. over het lijden daar bedoel ik mijzelf niet mee. jezus heeft echt geleden daar mag ik mij niet mee vergelijken. ook denk ik wat is lijden? ik denk dat het voor de pastoor ook moeilijk is om daar een antwoordt op te geven. ik heb meer als 10 jaar geholpen om het kerststal op te bouwen met echte beelden. toch ben ik nooit naar de nachtmis geweest, ook door mijn angst.

wel kom ik vaak op ons kerkhof, daar ligt mijn vader en alle familie. het is nu een moniment en er mag niet meer begraven worden, wel mijn moeder omdat het aangekocht is. maar ik niet meer.

oja mijn moeder heeft de ziekenzalfing gehad en ben samen met ma naar de kerk geweest in het tehuis. de pastoor lachte naar mij en zei later leuk dat je samen met je moeder komt. ik kende die hele vent niet, maja ma wou het graag. sorry als ik zo lang schijf en van de hak op de tak schijf.

gratia alvast bedank,

Gratia

Bericht door Gratia » zo feb 21, 2016 19:50

Beste Harry,

Ik zou nog even terugkomen op jouw vraag over het lijden. Ik heb aan de pastoor gevraagd, waarom God toelaat, dat de mens lijdt en waarom Jezus moest lijden. Hij zei inderdaad, dat men hier geen antwoord op weet (het probleem van het theodicée). Hij zei, dat we in een gebroken wereld leven, dat mensen een vrije wil gekregen hebben om vóór of tegen God te kiezen en dat sommige mensen tegen God kiezen en anderen schaden.
In ieder geval is God niet weggelopen voor het lijden en heeft het zelf willen ondergaan aan het kruis, dus Hij lijdt wel met en voor ons. En op de laatste dag, als Jezus zal terugkeren, zal Hij een einde maken aan al het lijden (Openbaring 21,4). Ik vroeg nog: “Waarom dan pas?” Maar daar gaf de pastoor niet echt antwoord op.
Het is een vraag, waar ik zelf ook wel mee zit: als God Almachtig is, waarom grijpt Hij dan niet in als mensen kwaad willen aanrichten? Daar vind ik geen antwoord op, maar ik heb God te zeer nodig om daarom niet in Hem te geloven. God wil deze gebroken wereld niet en zal op een later moment een einde maken aan het lijden.

Voor jou, Harry, wil ik zeggen, dat het wel goed is om hulp te vragen bij het dragen van je lijden. Simon van Cyrene hielp Jezus ook zijn kruis te dragen (Marcus 15,21). Hij kon het kruis niet wegnemen, werd gedwongen mee te lopen. Ik hoop, dat er mensen zijn, die jou kunnen helpen je verleden een plek te geven.

Bedankt voor je vragen en sterkte en Gods zegen voor jouw zoektocht.

Gratia

Gratia

Bericht door Gratia » zo feb 21, 2016 19:50

Oh ja, als je nog vragen hebt: die zijn bij mij altijd heel welkom!

soulsearcherx

Bericht door soulsearcherx » ma feb 22, 2016 13:49

ik ben wel op zoek naar god maar ik heb hem in mijn leven gewoon nog niet kunnen vinden :help:
Smile like a donut
what we call darkness is light we cannot see
If love could have saved her, she would have lived forever

Lezerswaarschuwing: de inhoud van deze berichten bevat de denkstructuur van Zielzoeker. Pas op voor je hart!

Gratia

Bericht door Gratia » ma feb 22, 2016 16:24

Dag Soulsearcherx,

Bedankt voor je hulpvraag.
Misschien, dat ik je wat verder kan helpen.

Allereerst is het voor de duidelijkheid goed om te zeggen, dat Christenen geloven, dat God één is, maar uit drie personen bestaat: Vader, Zoon (Jezus) en heilige Geest. Alle drie zijn ze even groot, even wijs, even liefdevol, zelfs het geheel is niet groter dan ieder van hen afzonderlijk. De substantie van de drie personen is gelijk, maar ze staan in verschillende relaties tot elkaar: de Vader brengt voort, de Zoon wordt voortgebracht, de Geest gaat uit van de Vader en de Zoon. Moeilijk om te begrijpen, ik weet het…

Dat God zich aan mensen openbaart via tekenen en wonderen, komt eigenlijk maar heel zelden voor. God openbaart zich wel aan ons op een aantal concrete manieren:
1. God spreekt tot ons via de Bijbel. In het Oude Testament kan hij soms best boos overkomen. Begin met de woorden van Jezus in het Nieuwe Testament. Ik kan je het Mattheüs-Evangelie aanraden om mee te beginnen.
2. God spreekt tot ons door mensen die God willen dienen, soms ook door andere mensen. Deze mensen kun je vooral in de Kerk vinden. Soms zegt iemand iets opbouwends tegen je, geeft een advies, of doet een suggestie. We noemen dat de werking van de heilige Geest. In de Bijbel staat: “Beproeft alle dingen en behoudt het goede.” (1 Thess. 5,21) Het is dus altijd raadzaam te onderzoeken, als iemand iets tegen je zegt, of het van God komt en of je er iets mee moet. Daarom hebben veel katholieken een geestelijk leidsman, een priester met wie ze dit soort dingen bespreken. Ook in de priester ontmoet je God.
3. We ontmoeten God in onze arme, behoeftige medebroeders en zusters: bejaarden, daklozen, zieken, gevangenen, etc. Jezus zegt: “Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.” (Matt. 25,40). Als je iets voor de armen doet, heb je dat voor God gedaan.
4. Jezus, God is aanwezig in de hostie, dat geloven katholieken. Jezus heeft bij het laatste avondmaal gezegd, toen hij het brood brak: “Neemt, eet, dit is mijn Lichaam.” (Matt. 26,26). Jezus heeft ook gezegd: “Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. Want mijn vlees is ware spijs en mijn bloed is ware drank.” (Joh. 6,54-55), Daarom geloven katholieken dus, dat de hostie bij het uitspreken van de woorden “dit is mijn lichaam” door de priester, verandert in het lichaam van Christus. In de hostie zien wij dus God en God komt in ons en wij in Hem, als we de hostie nuttigen. We aanbidden de hostie ook in de Kerk.
5. God komt tot ons in de stilte van ons hart. Als we bidden, kunnen we soms vrede in ons hart ervaren. Dat is een vertroosting die God geeft.

Ik hoop, dat je hier iets mee kunt op jouw zoektocht. Als je nog vragen hebt, lees ik ze graag. Veel sterkte, liefs en gebed,

Gratia

Plaats reactie