Geïnteresseerden gezocht: God, Jezus

Voor algemene onderwerpen, mag over van alles en niks gaan.

Moderator: Modgroep

Gratia

Re: Geïnteresseerden gezocht: God, Jezus

Bericht door Gratia » wo jul 30, 2014 18:45

Oh ja, ik wilde er nog bij zeggen:
Omdat de ziel na de dood naar de hemel gaat, naar het gelukzalige samenzijn met Jezus en Maria, verlangden sommige Christenen naar de dood. De heilige apostel Paulus bijvoorbeeld (Filippenzen 1:23), of de heilige Theresia van het kindje Jezus (van Lisieux). Zij was heel blij, toen zij bloedspuwingen kreeg (tuberculose), omdat ze wist dat ze weldra bij Jezus zou zijn (zij stierf op 24-jarige leeftijd en werd tijdens haar ziekte gekweld door twijfel aan het bestaan van de hemel).

Gratia

Bericht door Gratia » zo aug 31, 2014 19:00

Besten,

Ik ben een tijdje niet op het forum geweest, omdat mijn oma is overleden. Ze is rustig heengegaan in mijn bijzijn, heb nog het Limburgs volkslied voor haar gezongen (ze was Limburgse).

Ik wil het er nog even over hebben, hoe je kind van God kunt worden.
Dat doe je allereerst door te geloven in Jezus Christus (Joh. 1:12) en dat Hij voor onze zonden aan het kruis gestorven is.
Dan volgt de weg naar de doop in Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest (Mat. 28:19). Het is me nog niet geheel duidelijk, of je door te geloven in Jezus al kind van God bent, of pas bij de doop. In ieder geval ga je op weg naar de doop steeds meer groeien in geloof. Je zoekt contact met een priester om gedoopt te worden. De weg naar de doop duurt ongeveer een jaar. Daarin leer je Jezus en Zijn leer steeds beter kennen door de Bijbel te lezen en raak je steeds meer vervuld van de Heilige Geest (doordat Bijbelteksten in je hoofd gaan klinken). Uit liefde voor Jezus ga je steeds meer zijn leer volgen (voor de armen zorgen, het Onze Vader bidden e.d.). Met je doop toon je dan uiteindelijk voor de buitenwereld, dat je in Jezus gelooft en kind van God bent geworden.

Ook heb ik nagedacht over de zin van het leven. Want ik verbruik maar steeds voedsel en werk voor anderen die voedsel verbruiken, terwijl ze in Afrika omkomen van de honger en de aarde helemaal kapot gaat. Wat is de zin van dit alles? Allereerst, God houdt van ons en wil dat we bestaan. Hij heeft ons de aarde ter beschikking gesteld en we mogen daar tot op zekere hoogte gebruik van maken. We mogen een beetje genieten van dat leven en we moeten ervoor zorgdragen dat anderen, armen, hulpbehoevenden ook van het leven kunnen genieten door te helpen met praktische zaken en ook door hen lief te hebben. Het bestrijden van de armoede en honger in Afrika en andere delen van de wereld moet onze prioriteit zijn. Ook de zorg voor het milieu en daarom zuinig leven moet onze prioriteit zijn. Ik vind dat we niet mogen genieten zonder de mensen die dat niet kunnen te helpen om te genieten en zonder het milieu in acht te nemen.

Liefs en gebed.

hana

Bericht door hana » zo aug 31, 2014 19:23

Gecondoleerd met je oma, Gratia.
Ik wil je heel veel sterkte wensen.

Armoede bestrijden is zo lastig, omdat daar zoveel (complexe) oorzaken aan zijn verbonden. Maar je hebt helemaal gelijk, daar zou één van onze prioriteiten moeten liggen.
Gratia schreef:Ook de zorg voor het milieu en daarom zuinig leven moet onze prioriteit zijn. Ik vind dat we niet mogen genieten zonder de mensen die dat niet kunnen te helpen om te genieten en zonder het milieu in acht te nemen.
Ook mee eens. Maar ik vind wel dat we mogen genieten, mits we rekening houden met het milieu en andere mensen natuurlijk. Maar het is vaak ook onkunde of een gebrek aan kennis, daarbij is het voor veel mensen ook een 'ver-van-hun-bed-show'. Het is erg lastig om mensen zich betrokken te laten voelen met iets wat hun niet direct aangaat of wat over mogelijk 50 jaar echt mis zou kunnen gaan. Laat staat dat die mensen invloed kunnen uitoefenen. Het ligt toch vaak bij de overheden en grote organisaties. Hoewel ik wel denk dat hoe meer mensen zich betrokken gaan voelen hoe meer invloed ze kunnen uitoefenen op overheden en organisaties. Maar goed het 'hoe' ? :vraagteken:

Groetjes,
hana
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

Donderdag42

Bericht door Donderdag42 » wo sep 24, 2014 01:31

Gratia schreef:Binnenkort ga ik meehelpen met de missionarissen van naastenliefde (zusters van moeder Teresa) in Amsterdam, koken voor de daklozen.
Ik heb niets met religie, geloof niet in God, maar wilde wel even hierop reageren. Mijn moeder was, toen ze thuisloos was, ook bij de Zusters van Moeder Teresa in Amsterdam. Ze doen goed werk en ik wilde je daar even een pluim voor geven.

Overigens, klopt het dat God volgens jou en religeuzen almachtig, alwetend en liefdevol is? Want dan heeft hij nog heel wat uit te leggen over het kwaad dat er in de wereld is. Als hij dat nl. laat bestaan is hij óf niet almachtig, óf niet alwetend, óf niet liefdevol. Want waarom zou een liefdevolle ouder (zoals hij vaak omschreven wordt) zijn kinderen overleveren aan pedo's, moordenaars en nog meer ellende? Hij kan dat voorkomen, maar hij doet dat niet.

Conclusie: hij is óf almachtig en alwetend, maar niet liefdevol, óf almachtig en liefdevol, maar niet alwetend, óf alwetend en liefdevol, maar niet almachtig.

Daarnaast: ik vind het cherry-picking in de bijbel uiterst storend. De ene regel wel, want dat komt zo mooi uit, en de andere niet. Maar het hele boek is waarheid.
Mocht je nieuwsgierig zijn naar de feitelijke contradicties in de bijbel: http://sciencebasedlife.files.wordpress ... roject.png
De "gij zult niet doodslaan" (Oude testament) staat bijv. lijnrecht tegenover steniging van Jan en alleman die diezelfde bijbel ook voorschrijft (ook Oude testament).

Positief: ik vind dat je heel mooi en waardig schrijft! Heel knap dat je zo vasthoudt aan je geloof en daar zoveel steun uit haalt! Ik hoop voor je dat je deze vervulling zult blijven vinden!

Gratia

Bericht door Gratia » vr okt 03, 2014 14:53

Dag hana,

Nog bedankt voor je reactie. Sorry, voor mijn late reactie. Ik ben de laatste tijd niet zo veel meer op het forum, want het kostte me toch een beetje veel tijd.
Ja, armoede bestrijden is lastig, maar er zijn moedige mensen die de hulp en het geld rechtstreeks bij de arme mensen zelf brengen en die vind ik toch wel succesvol. Mary's Meals, de Hospitaalbroeders en Artsen zonder Grenzen doen goed werk.

Over het milieu: ik denk, dat we als individuen wel veel kunnen doen. Bijvoorbeeld door onze leefstijl simpel te houden, geen verre vliegreizen, biologische producten te kopen, vegetarisch te eten. Als de consument niet koopt, stoppen de industrieën met produceren.

Liefs en gebed.

Dag Donderdag42,

Bedankt voor je reactie, compliment en pluim. Ja, de zusters van Moeder Teresa doen goed werk. Heftig, dat je moeder thuisloos is geweest.
Je schrijft, dat je niet gelooft. Ik kan me op zich wel inleven in mensen die niet geloven; ik heb zelf ook een tijd niet geloofd. En als ik dan zo'n artikel lees, waarin staat dat in God geloven iets is, dat door de temporaalkwab in de hersenen veroorzaakt wordt (http://www.skepsis.nl/s-frames.html), dan ga ik ook weer twijfelen. Maar geloven in God en Jezus is een keuze die ik elke dag weer wil maken. Het heeft veel slechte dingen voortgebracht, maar ik kies ervoor het me te laten inspireren het goede te doen. Ik heb me opgegeven voor een weekend bij Franciscus' broeders en zusters in Nijmegen. Ik weet nog niet, of ik 'aangenomen' ben.
Ik wist trouwens niet, dat er zoveel tegenstellingen in de Bijbel stonden. Ik moet ze nog eens goed bestuderen. Tja, er hebben nu eenmaal meerdere schrijvers aan de Bijbel gewerkt. Het verbod op doodslag en daarnaast de doodstraf door steniging is overigens geen onverenigbaarheid, want de doodstraf is geen doodslag.

Over het vinden van een theodicee, een rechtvaardiging voor de almacht van God en het bestaan van het kwaad: ik had een hele theorie over dat God niet almachtig is. De theorie ging zo:
Misschien is God helemaal geen almachtige God, maar een kleine en nederige God, die als kleine speldenprikjes slechts aanwezig kan zijn in de levens van enkele individuele mensen. In Lucas 4:25-27 staat: [Jezus] "Doch Ik zeg u naar waarheid, er waren vele weduwen in de dagen van Elia in Israël, toen de hemel drie jaren en zes maanden lang gesloten bleef en er grote hongersnood was over het gehele land en tot geen van haar werd Elia gezonden, doch wel naar Serepta, bij Sidon, tot een vrouw, die weduwe was. En er waren vele melaatsen in Israël ten tijde van de profeet Elisa en geen van hen werd gereinigd, doch wel Naäman de Syriër." God kán al het kwaad, dat ons overkomt niet verhelpen. Hij is slechts een kleine liefdesbron die (nog?) niet overal kan stralen. Bovendien is God afhankelijk van het handelen van mensen. Mensen die God heeft geraakt, doen in Zijn Naam de goede werken die God verlangt en brengen zo God bij de mensen. Tot zo ver mijn theorie.
Maar de pastoor benadrukt, dat dit in strijd is met de Bijbel, die stelt dat voor God niets onmogelijk is (vindplaats?). God heeft niet gewild, dat we een verklaring vinden voor het kwaad. Waarom heeft Jezus voor onze zonden moeten sterven aan een kruis, een gruwelijke dood? Het lijden is er nu eenmaal. Eén troost: Jezus heeft het met ons gedragen.

Liefs en gebed.

hana

Bericht door hana » vr okt 03, 2014 15:48

Maakt niet uit hoor, het forum is per slot van rekening geen verplichting :wink: Vind het uiteraard wel fijn om een reactie te krijgen :)
Gratia schreef: armoede bestrijden is lastig, maar er zijn moedige mensen die de hulp en het geld rechtstreeks bij de arme mensen zelf brengen en die vind ik toch wel succesvol. Mary's Meals, de Hospitaalbroeders en Artsen zonder Grenzen doen goed werk.
Ja klopt, mee eens. Wel blijft het erg lastig. Alleen door geld kom je er jammer genoeg niet, ik denk dat het sleutelwoord educatie is. Daarnaast tijd, heel veel tijd. Generaties (helaas). Ik zou hier heel lang op in kunnen gaan ... maar dan wordt het echt een chaos verhaal :P
Gratia schreef:Over het milieu: ik denk, dat we als individuen wel veel kunnen doen. Bijvoorbeeld door onze leefstijl simpel te houden, geen verre vliegreizen, biologische producten te kopen, vegetarisch te eten. Als de consument niet koopt, stoppen de industrieën met produceren.
Klopt ook. Maar biologische producten zijn vaak duur, veel mensen willen daar hun geld niet aan uitgeven. Veel mensen vinden vlees nu eenmaal lekker, hoewel vegetarisch ook erg lekker is natuurlijk :). Ik ben wel voor minder vlees (dus laten we zeggen 2x in de week). Goed ...... dit is voor de rest niet mijn gebied van expertise, heb er zo nu en dan wat over gelezen en over gepraat met medestudenten, maar het is complex. Ik denk dat het zo simpel niet gaat.
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

Gratia

Bericht door Gratia » di dec 23, 2014 18:08

Graag wil ik alle leden van dit forum mooie Kerstdagen en een gezegend en liefdevol 2015 toewensen. Misschien zijn het voor jullie wel moeilijke dagen, dagen van eenzaamheid, ook al ben je misschien onder de mensen. Realiseren jullie je, dat jullie stuk voor stuk bijzondere mensen zijn, met een roeping, mensen die lief kunnen hebben en die er ook recht op hebben liefde te ontvangen. God heeft jullie lief, maar ik hoop dat er voor jullie ook af en toe een mens is, die zijn armen om jullie heen slaat.

Ik ben de afgelopen periode naar Franciscus´ broeders en zusters geweest, een kloosterorde in Nijmegen. Er wonen momenteel drie broeders, maar er kunnen ook zusters bij. Ze wonen in een gewoon woonhuis. Ze proberen te leven zoals de heilige Franciscus van Assisi heeft gedaan. Franciscus is heel ver gegaan in het navolgen van Jezus, gaf alles wat hij bezat weg, zelfs zijn kleren in de winter. De hoofdbroeder van Franciscus´ broeders heeft ook al zijn geld aan de armen gegeven en zijn spullen. Wat ze nu nog hebben, bezitten ze gemeenschappelijk. Lucas 18:22 Toen Jezus dat hoorde, zei Hij tot hem: "Nog één ding komt gij te kort: verkoop alles wat gij bezit en verdeel het onder de armen en gij zult een schat hebben in de hemelen en kom hier, volg Mij."

Nogmaals fijne Kerst en liefs,

Gratia

Hope
Moderator

Bericht door Hope » di dec 23, 2014 19:30

Ik wens jou ook hele fijne dagen Gratia. Bedankt voor alle steun en liefdevolle woorden hier op het forum!

Ik ben in Assisi geweest een aantal jaar geleden. Het is een bijzonder verhaal en was vast een heel mooi mens.
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

Gratia

Bericht door Gratia » wo dec 24, 2014 13:06

Dag Hope,

Bedankt voor je reactie en je wensen. Wat bijzonder, dat je in Assisi geweest bent!

Violence

Bericht door Violence » wo dec 24, 2014 13:12

Heel mooi gezegd Gratia. Ik wil jou ook fijne dagen toewensen. :)

Gratia

Bericht door Gratia » zo jan 18, 2015 22:35

Nog bedankt, Violence, voor je goede wensen. De Kerst- en feestdagen zijn weer voorbij.

Ik werd onlangs door iemand gewezen op het Charter for compassion van de voormalige kloosterzuster Karen Armstrong en haar boek ´Twelve steps to a compassionate life´ ( https://charterforcompassion.org/12-steps-book )
Ik geloof er heilig in, dat compassie niet alleen de misère in de wereld kan oplossen, maar ook je persoonlijke misère. Als je mededogen hebt voor jezelf en anderen, verbetert dat je kwaliteit van leven en als je het kunt geloven: je verzamelt door goede daden een schat in de hemel bij God. Maak eens een praatje met een dakloze, geef hem wat geld, als je dat hebt. Word maatje van een asielzoeker, of een dementerende, of gehandicapte. Spreek je naaste in psychische nood moed in. Zet je talenten in voor je arme medemens om je van je eigen geestelijke armoede te bevrijden. Ik geloof dat mededogen met jezelf en met de ander therapeutisch werkt.
Gelukkig te zien op dit forum, dat mensen die weg wel zoeken en elkaar steunen. Compassie hebben is een weg voor het leven; je hart steeds groter maken, zodat je mensen steeds meer kunt liefhebben, bijstaan en helpen, zelfs je vijanden (vind ik moeilijk).

Liefs en gebed.

Xsidd

Bericht door Xsidd » ma apr 13, 2015 13:36

Ik wil een getuigenis geven, van hoe ik tot geloof mocht komen. Ik was 23 en woonde tijdelijk bij mijn ouders. Elke dag, kreeg ik verkeerde dingen te zien uit mijn leven. Ja, zonden! En ik weet, dat God Rechtvaardig is. En ik geloof dat elk mens, voor Zijn Troon komt te staan, om rekenschap af te leggen. Hoe moest dat nu, vroeg ik me af. Ik vertelde/beleed God mijn zonde, en bad Hem om vergeving daarvoor. Dat ging ongeveer 3 maanden zo door, elke dag. Op het laatst was het zo duister voor me, en ik trok de hele situatie niet meer. Ik stond in de keuken, en iemand zei iets wat me zo triggerde, en me woest maakte, dat ik een stoel pakte om me daarop af te reageren. De stoel ging aan stukken, en ik gaf een lange luide schreeuw... Het leek alsof mijn hart gebroken was. Iemand vroeg daarna iets aan me, en mijn hele stem klonk vervormd. Als een aangeschoten stuk wild, in doodsnood. Ik ben boven gerend, en begon te huilen. Toen vroeg ik ineens, Heere Jezus wilt U in mijn leven komen?

Daarna werd ik vervuld met zo veel liefde van Hem, maar ook tot Hem, dat ik dat niet kan uitdrukken in woorden. Zo sterk was het. Ik wist dat Jezus, me alle zonden had vergeven!! De enorme last van de zonden was ook weg! Ik voelde bevrijd door Hem!! En ik wist ook in heel mijn wezen, dat als ik zou sterven ik naar God toe mag gaan. Verwonderd keek ik terug in mijn leven, dat ik "het" gezocht had. Met "het" bedoel ik het stukje, wat je als mens zoekt diep in je hart. Ik had "het" ook gezocht. In geld, vrouwen, uitgaan maar elke keer leek het in het zicht, maar het was niet te grijpen. Toen ik door genade Jezus mocht leren kennen wist ik dat Hij dat stuk was wat ontbrak in mij. Hij heeft mij gered van de eeuwige dood(hel), en Hem is alle eer!! Ieder mens doet helaas zonde, maar God wil dat vergeven aan de mensen, als ze daarom vragen en bidden in Jezus Naam.

Jezus zegt, dat alleen door Hem de mens behouden kan worden! Buiten Hem gaat de mens verloren... Dit klinkt misschien hard, maar beter dat ik dan nu hard ben, dan dat ik zou zwijgen. Hij is de enige weg tot God! En Hij heeft ook voor jou de prijs betaald, aan het kruis!! Geloof je dat? Geloof je dat Hij jou zonden wilde dragen?

Nu nog iets anders, wat ik wil delen. Het is mij overkomen, dat ik een half jaar, nadat ik tot geloof mocht komen, mezelf afvroeg of God wel bestond. Dat klinkt misschien raar, maar het is wel gebeurd. En toen deed God iets, wat ik hieronder zal hopen te delen. Ik heb het persoonlijk geïnterpreteerd als een wonder!

Ik had een gesloten Bijbel in mijn handen, en bad tot God. Heere, als U er echt bent, mag ik dan alstublieft iets opmerken van Uw Almacht? Ik opende de Bijbel, willekeurig en las de zin. Luister naar de donder, van Mijn Stem. En een fractie van een seconde later, begon het daadwerkelijk te onweren buiten! Zo liet God me toen zien, dat Hij van me wist/weet, en dat Hij bestaat! Ik hoop, dat dit nu mag dienen, tot bemoediging van anderen, die twijfelen of God wel bestaat.

Als laatste wens ik een ieder die dit leest, die rust en vrede toe , die Jezus u en jou kan geven in je hart!! Heel veel sterkte, en kracht toegewenst!!!

Xsidd

Gratia

Bericht door Gratia » za apr 25, 2015 12:43

Beste Xsidd,

Hartelijk dank voor je prachtige getuigenis! Heel mooi, dat je haar hier opschrijft. Ik hoop, dat anderen er steun aan hebben. Zo te lezen had je al wel kennis van de Heer God, toen je tot bekering kwam, lees ik dat goed? Heeft het geloof jouw verdere leven nog een bepaalde zin gegeven, bijvoorbeeld, dat je werken van barmhartigheid bent gaan doen?

Ik heb helaas niet zo’n mooie getuigenis. Ik was psychotisch, toen ik tot bekering kwam. Ik dacht, dat God wilde, dat ik zelfmoord zou plegen, omdat ik een relatie met een getrouwde man had gehad. Ik smeekte God om me dat niet te laten doen en om vergeving. Ik was toen bang en wist niet, wat ik moest doen. Een paar dagen later ging ik naar de huisarts en kreeg medicijnen. In de boekenkast van mijn ouders vond ik een Bijbel, die heb ik gepakt en meegenomen, toen ik op kamers ging. Ik ben erin gaan lezen en daar las ik over Jezus, hoe Hij de overspelige vrouw vergaf. Ik dacht, dat wil ik ook, ik wil weer bij God komen, in God geloven, door God geliefd zijn, maar ik wist niet hoe. Op een dag was ik diep in gebed en dacht ik, dat God zei: “Kom naar mijn huis” (ik was natuurlijk weer psychotisch, het was mijn eigen fantasie). Dus ik rende naar de Kerk. Ik kwam midden in de zondagsmis binnen en ging in de achterste banken staan met gespreide armen en gesloten ogen en ik zei: “Heer, vergeef me.” Toen zei hij: “Het moet door Jezus (in mijn gedachten).” Ik nam Jezus aan en voelde me heel rustig worden en ik dacht: nu word ik gedoopt. Maar de mensen van de Kerk dachten, dat er iets mis was. Eén meisje trok me op de bank, maar ik hield mijn ogen gesloten; ik wist niet meer wat ik moest doen met al die mensen om me heen, ik was behoorlijk verward. Toen legden ze me op de grond en belden de ziekenwagen. In het ziekenhuis kreeg ik een gesprek met een psychiater en zo ben ik de psychiatrie ingerold, in plaats van dat ik gedoopt werd. Na twee opnames in een psychiatrisch ziekenhuis ben ik inmiddels, vier jaar later, wel gedoopt en kan ‘normaler’ met het geloof omgaan.

Afgelopen donderdag had ik een heel mooi gesprek met een toegewijd zuster. Zij vertelde me, dat ik, als ik berouw heb over mijn relatie met die getrouwde man en het gebiecht heb en vergeven door Jezus, ik geestelijk weer maagd ben; zonden die je beleden hebt en waarvoor je vergeving hebt ontvangen, bestaan voor God niet meer. Dat vind ik heel erg mooi. Ook zei ze, dat ik een aan God toegewijd leven kan leiden door mijn leven elke dag weer aan Jezus te geven: “Heer Jezus, ik leg mijn leven in Uw handen, heel mijn hart, heel mijn ziel en heel mijn verstand. Alles wat ik bezit, wat ik doe is van U. Neem mijn leven aan. Amen.”

Ik was mijn geloof in God jarenlang kwijt (ik ben overigens niet gelovig opgevoed, maar dacht als kind altijd dat God er was). Maar ik heb het geloof weer gevonden door in de Bijbel (het Nieuwe Testament) over Jezus te lezen. De verslaglegging over Hem is zo getrouw, dat ik geloof, dat het leven van Jezus echt zo gegaan is, met de wonderen, met de kruisiging, met de wederopstanding.

Het geloof heeft mij ertoe aangezet om mensen die het moeilijk hebben bij te staan, psychisch en soms ook financieel. Dat geeft voldoening. Ik doe dat, omdat ik van Jezus houd.

Graag wil ik mensen uitnodigen om een gewetensonderzoek bij zichzelf te doen. Dat kan aan de hand van de tien geboden, zoals Jezus ze uitgelegd heeft in de bergrede (Mattheus hoofdstuk 5 t/m 7 Op verzoek kan ik de tien geboden met de uitleg van Jezus wel uiteenzetten). Vervolgens kun je voor eventuele misstappen vergeving vragen aan Jezus. Jezus heb ik leren kennen als een barmhartige God die zonden vergeeft, waarover men berouw heeft. Hij is dolgelukkig, als Zijn kinderen tot hem terugkeren (Lucas 15:7). En als je niks op je kerfstok hebt, dan houdt Hij natuurlijk ook zielsveel van je.

Liefs en gebed,

Gratia

Gratia

Bericht door Gratia » za sep 19, 2015 09:33

Hope schreef eens als een reactie op mijn post in haar dagboek, dat ze wel in het bestaan van God gelooft, maar niet in een God van allerlei regels die op iedereen toepasbaar zijn (zoiets dergelijks luidde de reactie, geloof ik).
Ik zou daar graag iets over zeggen.

Uit de Bijbel (heilige Schrift) zijn veel regels te destilleren. Die regels kun je allemaal op een heel negatieve manier op jezelf toepassen. Het gaat bijvoorbeeld vaak over ‘vijanden’ en in het begin dacht ik steeds: “Oh, als ik die vijand maar niet ben.” Of Jezus zegt, dat je al je bezittingen uit moet delen aan de armen. Ik nam dat letterlijk en dacht, dat God wilde, dat ik op straat kwam te sterven. Nu heb ik persoonlijk begeleiders: een zuster en een priester/ geestelijk leidsman en zij laten mij voelen, dat God van mij houdt, omdat ze mij liefhebben en ik hen liefheb. Zij leggen mij uit, dat ik niet alles moet weggeven; dat is alleen weggelegd voor hen die een kloosterroeping hebben. Zij vertellen mij, dat mijn zonden vergeven zijn, dat ik mezelf niet hoef te straffen.
Mijn advies is dus: als je aan je weg met God en de heilige Schrift begint, zoek goede begeleiders, want de regels uit de heilige Schrift kun je niet onverkort op jezelf toepassen. Mensen die van je houden en naar wie je open durft te zijn (en die Gods wil voor jou zoeken), kunnen je het best adviseren over hoe je jouw leven kunt heiligen.

Nog iets: alleen God kent jouw leven precies zoals het gelopen is met al je ongeluk, je motieven, alleen God kan daarover oordelen. Anderen hebben niet te oordelen en als ze het toch doen (soms met alle goede bedoelingen), zitten ze vaak fout.

Sterkte allemaal. Ik hoop en bid, dat jullie allen verlost zullen worden van de nare omstandigheden waarin jullie veelal verkeren.

Liefs,

Gratia

Gratia

Bericht door Gratia » za dec 26, 2015 17:40

Lieve allemaal,

Op de valreep wil ik jullie nog een mooie, zalige Kerstavond wensen en een liefdevol 2016.
Ik hoop, dat jullie in dit Jubeljaar van Barmhartigheid ook iets van de barmhartigheid van God mogen ervaren.
Jullie zijn ieder bijzondere mensen, die de moeite waard zijn. Helaas kan ik er persoonlijk niet voor jullie zijn, maar weet, dat je geboren bent om liefgehad te worden en lief te hebben. Ik hoop en bid voor jullie, dat deze roeping voor jullie in vervulling mag gaan.

Vrede en alle goeds, liefs,

Gratia

Plaats reactie