Geïnteresseerden gezocht: God, Jezus

Voor algemene onderwerpen, mag over van alles en niks gaan.

Moderator: Modgroep

Gratia

Geïnteresseerden gezocht: God, Jezus

Bericht door Gratia » zo jul 06, 2014 19:47

Besten,

Ik ben nieuw op dit forum en vind het best spannend. Ik ben onder de indruk van de verhalen op zelfmoord.nl van jong en oud. Wat een zware kruizen om te dragen hebben mensen soms: echtscheiding, zelfmoord in de familie, gepest worden, niemand die van je houdt, depressie... Sommigen hebben zichzelf het leven daadwerkelijk benomen.

Ik geloof in God en zou graag een gebed uitspreken voor de forumleden van zelfmoord.nl:

In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest, amen.
Lieve Heer Jezus, vervul hen die zich verlaten, eenzaam en ellendig voelen met Uw liefde, vrede, vreugde, vriendelijkheid, geduld, goedheid, geloof en zachtmoedigheid. Overlaad hen met Uw liefde, Heer, zodat zij liefde kunnen geven. Troost hen door Uw heilige Geest. Zij zijn Uw zonen en dochters, ontferm U over hen en wees voor hen een veilige schuilplaats. Geef hen de kracht van de heilige Geest om door te gaan.
Onze Vader, die in de hemel zijt,
Uw naam worde geheiligd,
Uw Rijk kome,
Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schuld,
zoals ook wij anderen hun schuld vergeven
en leid ons niet in bekoring,
maar verlos ons van het kwade.
Amen.

Ik ben niet opgeleid als pastoraal werker, maar ben op zoek naar mensen die meer willen weten over het Christelijk (katholiek) geloof, omdat ze daar misschien kracht uit kunnen putten. Ik ben met Pasen van dit jaar gedoopt en heb een jaar catechese gehad.

Een kleine inleiding van mij:
God heeft u lief (Joh. 3:16). Jezus heeft gezegd: "Komt tot Mij, allen die vermoeid zijn en belast en Ik zal u rust geven; neemt Mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart en gij zult rust vinden voor uw zielen; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht."
Het juk waar Jezus over spreekt is de liefde. Het is onze roeping om lief te hebben (zoals jullie doen op dit forum). En we kunnen liefhebben, omdat God ons eerst liefheeft.

Soms geeft God mensen een zwaar kruis te dragen. Maar dan toch heeft men niet over zijn eigen leven te beschikken; dat is aan God. Zelfmoord plegen is een zonde tegen de liefde tot God en tegen de naastenliefde; menselijke banden worden erdoor beschadigd. Ernstig leed kan de verantwoordelijkheid van de zelfmoordenaar verminderen. De Kerk bidt voor het heil van mensen die zichzelf het leven hebben benomen (Katechismus nrs. 2280-2283).

Maar ook het leven van liefde, het leven in Jezus Christus is niet gemakkelijk. De heilige apostel Paulus verlangde naar de dood: "Ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste; maar nog in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil" (1 Filippenzen 1:23-24). Ook Thomas a Kempis schreef dat iemand die naar Gods wil leeft, verlangt naar de dood, om bij God te zijn. Maar nogmaals: het is aan God om leven te geven en te nemen.
Het leven in Christus is wel een leven dat voldoening geeft: door goede werken te doen, verzamel je schatten in de hemel.

Ik hoop jullie hoop te kunnen geven en hoop op geïnteresseerden. Kracht en liefde toegewenst.

kleintje1980
Moderator

Re: Geïnteresseerden gezocht: God, Jezus

Bericht door kleintje1980 » zo jul 06, 2014 20:29

als god je lief heeft waarom neemt hij dan de mensen waar je het meeste van houd van je af echt haat die man en geloof er niet meer in sorry
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Wim

Bericht door Wim » zo jul 06, 2014 20:43

Ik vind het fijn voor jou dat je je heil gevonden hebt in het katholicisme.

Ben je zelf ooit suïcidaal geweest? Vanwaar jouw keuze voor het katholieke geloof? Hoe zag jouw leven eruit voordat je je dit jaar liet dopen?

Hope
Moderator

Bericht door Hope » zo jul 06, 2014 20:57

Waarom heb je gekozen voor de naam Gratia? In mijn beleving komt die term uit het protestantisme en zeg jij katholiek te zijn. Sola Gratia (alleen uit genade) heeft het iets te maken met het vergeven van zondaars. Al weet ik niet heel veel meer dan die oppervlakkige dingen.

Zie je mensen die zelfmoord plegen dan ook echt als zondaars?

Ik vind het wel heel interessant. Ik ben zeer geinteresseerd in verschillende geloven. Dus ik ben ook benieuwd wat jij er over te zeggen hebt.

Mijn mening is, als er een God is, dan moet er een reden zijn waarom ik meegemaakt heb wat ik heb meegemaakt. Misschien kun jij dan ophelderen waarom sommige mensen alle rot dingen krijgen, terwijl anderen het zoveel makkelijker hebben. Ik bedoel, ieder draagt zijn eigen kruis. Of God brengt nooit meer op je pad dan je aan kunt, vind ik echt onzin. Blijkbaar is dat niet waar, anders zou nooit iemand zelfmoord plegen.

Ik ben erg benieuwd wat jouw kijk daar op is.
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

Nancy

Bericht door Nancy » zo jul 06, 2014 21:21

Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig, want je schrijft dat je bent gedoopt door onderdompeling.
Ik concludeer hieruit dat je dan niet meer katholiek bent ?

Gratia

Bericht door Gratia » zo jul 06, 2014 22:22

Dag kleintje1980,

Bedankt voor uw reactie.
U confronteert me meteen met de lastige kwestie van het kwaad. Bent u dierbaren verloren? (ik heb uw dagboek niet helemaal gelezen). Dat is moeilijk. Ik ben vorig jaar ook een vriend verloren aan kanker. Ik bid dat hij vredig mag rusten in Gods liefdevolle armen.
Het kwaad is in de wereld gekomen door de erfzonde: er is een breuk ontstaan tussen God en de mens en daardoor zijn dood en verderf in de wereld gekomen. God lost dat niet in één klap op; Hij laat veel aan de autonomie van de mens over: de mens moet voor God kiezen in goede en slechte tijden. Jezus heeft het lijden en het kwaad ten diepste ervaren aan het kruis. Hij riep: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?" (Mat. 27:46) Aan het kruis heeft Jezus al ons lijden meegeleden.
Overigens heeft God wel beloofd een einde te maken aan de dood bij de wederkomst van Jezus (Openbaring 21:3-4).
Misschien kunt u proberen uw woede jegens God te veranderen in woede jegens de Satan en bidden voor degenen die u verloren hebt. Ik begrijp het, als u dit zwaar valt, maar probeer het; bidden geeft kracht.

Dag Wim,

Bedankt voor uw steun en vragen.
Iets over mezelf: ik ben een drieëndertig jarige vrouw. Ik heb in het verleden conservatorium gedaan en daarna Nederlands recht. De rechtenstudie heb ik niet afgemaakt. Aan het einde daarvan had ik moeilijke jaren met psychoses, ook nog toen ik al tot geloof was gekomen en gedoopt wilde worden. Ik ben in die tijd tweemaal een aantal maanden gedwongen opgenomen geweest en heb dwangmedicatie gekregen. Ik weet niet, of ik suïcidaal was, maar ik vastte heel streng, omdat ik snel wilde sterven om een beetje een vreemde reden: dat is beter voor het milieu. In ieder geval de weg naar de doop was moeilijk, want voordat je gedoopt bent, mag je bijna niets in de Kerk. Nu gaat het goed: ik doe sinds twee jaar vrijwilligerswerk in een verpleegtehuis (pianospelen en maatje van een demente vrouw), ik mag de mis in de Kerk in het Engels vertalen en heb sinds kort werk als schoonmaakster in de Thuiszorg. Binnenkort ga ik meehelpen met de missionarissen van naastenliefde (zusters van moeder Teresa) in Amsterdam, koken voor de daklozen.

Dag Niets,

Goed opgemerkt dat mijn nickname 'genade' betekent. Het katholicisme heeft ook veel met genade. Mij is veel genade bewezen, want ik heb zeven jaar een relatie met een getrouwde man gehad en dat heeft God me door de doop in één klap vergeven.
En over het kruis dat we dragen: sommige mensen hebben echt een zwaarder kruis dan anderen, maar we hoeven het niet alleen te dragen (Jezus werd ook geholpen door Simon van Cyrene, Mat. 27:32). Als we mensen opzoeken die het ook moeilijk hebben en elkaar helpen, dan helpen we elkaar elkaars kruis te dragen (zoals op dit forum).
En of ik zelfmoordenaars als zondaars zie? In de katechismus staat dat zelfmoord een zonde is. De omstandigheden kunnen zo zijn, dat de zelfmoordenaar gedisculpeerd kan worden. Het is aan God om daarover te oordelen. Feit blijft wel, dat de banden met onze naasten erdoor verscheurd worden. Ik zou dus niet kunnen oordelen of een zelfmoordenaar een zondaar is, maar ik denk wel dat het niet de bedoeling is het heft in eigen handen te nemen. Ik bid voor het heil en de zielenrust van zelfmoordenaars.

Dag DamnNancy,

Bedankt voor uw reactie.
Ik ben niet gedoopt door onderdompeling. Ik ben gedoopt in de katholieke Kerk met mijn hoofd drie keer in een pot met wijwater, door de priester "in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest."

Voor nu: nog even pianospelen en dan welterusten. Gods zegen.

Nancy

Bericht door Nancy » ma jul 07, 2014 13:21

Bedankt voor je reactie!
Weer iets nieuws geleerd, ik dacht dat besprenkeling alleen gedaan werd bij baby's.
Je weet al wel veel van de bijbel af, vooral als je pas zo kort geleden gedoopt bent.
Knap hoor!

Gratia

Bericht door Gratia » ma jul 07, 2014 16:43

Bedankt voor het compliment. Ik hoop dat forumleden er een beetje steun aan hebben, er kracht uit kunnen putten om toch door te gaan.

Nog over het kwaad: het is dus de Satan, de kwade geesten die ervoor zorgen dat het kwaad in de wereld is. God is liefde (1 Joh. 4:8). Negatieve, destructieve gedachten worden ingegeven door een kwade geest, die wil dat de mens zich van God afkeert. We moeten goed leren onderscheiden of een gedachte van een goede of een kwade geest komt. Als ze van een kwade geest komt, kun je je ertegen verzetten (leer van Ignatius van Loyola). In het boek Job zien we, hoe Job, een rechtvaardige man, door de Satan in één klap zijn zoons, zijn vee en zijn gezondheid verliest. Zijn vrienden bespotten hem en toch keert hij zich niet van God af, wat de Satan graag gewild had. Het is dus goed je tegen kwade gedachten te verzetten en er niet je keuzes door te laten bepalen.

Voor mensen die het moeilijk vinden om in God te geloven: ik vind het zelf ook wel moeilijk, want waar is Hij dan? In de hemel. Waar is de hemel dan? Ergens in de twintigste dimensie, niemand weet het. Er wordt wel eens gezegd: als je zeker weet waar je het over hebt, dan gaat het niet over God. Misschien kunnen we God wel zien, doordat we Hem herkennen in de Schepping: al het leven lijkt als door één wet gevormd, de wet van de liefde. Ik wilde dat ik jullie een wonder kon laten zien, een miraculeuze genezing (die gebeuren vandaag de dag nog wel), zoals in het boek Handelingen. Wel kan ik vertellen dat ik tweemaal na een gesprek met een priester het vuur van de liefde van de heilige Geest gevoeld heb. Het was een soort warm gloeien in mijn borstkas. Helaas heb ik die warme liefde niet vast kunnen houden en was het maar voor een kort moment. Maar daardoor weet ik, dat God bestaat.

Nog over het verschil tussen het katholieke en protestante geloof:
1. De katholieken kennen de eucharistie: zij geloven dat de hostie (het platte, ronde, ongedesemde broodje dat de mensen in de mis krijgen) na de consecratie (de zegenbede van de priester) verandert in het Lichaam van Christus. We nemen dus het Lichaam van Christus tot ons, Christus komt in ons. Dit geloven katholieken, omdat Jezus gezegd heeft: "Dit is Mijn Lichaam..." (Mat. 26:26) en "Want Mijn vlees is ware spijs en Mijn bloed is ware drank"(Joh. 6:55). Protestanten geloven dit niet en geloven dat de gave van het brood slechts een symbolische gave was, dus niet dat het letterlijk in Lichaam verandert. Katholieken hebben ook de eucharistische aanbidding. Daarin aanbidden ze een hostie die in een monstrans is bevestigt op het altaar.
2. Katholieken vereren (dus niet aanbidden) heiligen en Maria en vragen ook om hun voorspraak in gebed. Protestanten bidden alleen tot Jezus.
3. Katholieken kennen priesters die celibatair leven. Protestanten hebben dominees, die getrouwd mogen zijn. Katholieken kennen ook de hiërarchie van de bisschoppen en de Paus.

Ik ben overigens wel van mijn strenge vasten afgestapt. Ik heb geleerd dat de aarde en al wat erop is, er is om de mens te dienen. De mens mag tot op zekere hoogte gebruik maken van de aarde. De mens moet wel goed zorgen voor de aarde. Ik leef nu sober en veganistisch en hoop zo bij te dragen tot het welzijn van het milieu. Veganistisch leven is overigens niet iets wat de Bijbel voorschrijft, Christenen eten over het algemeen vlees (Rom. 14:2-3).

Veel kracht allemaal in moeilijke tijden (ik lees af en toe in de dagboekjes). Ik bid voor jullie.

Nancy

Bericht door Nancy » ma jul 07, 2014 18:38

Als ik heel eerlijk ben, ik vind het nogal verdrietig klinken.
Ik geloof niet in een sober leven.
Ik beschouw mijn leven met God dan ook alles behalve sober.
Het deed me eigenlijk direct denken aan Mattheüs 25 : 14-30.
God geeft ons zoveel talenten, waarom zouden we die dan niet benutten ?

God geeft ons een leven in overvloed!
Hij houd zoveel van ons dat hij zijn eigen zoon heeft gegeven, waarom zou hij dan willen dat wij een sober / zielig bestaan leiden ?

kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 » ma jul 07, 2014 20:13

tja ik geloof niet in god
vind het maar een klote gast
die me ouders van me afgenomen heeft
en daar kan ik nu nog steeds heel erg boos over worden
waarom precies mijn ouders dus tja ik vind hem
gewoon een klote vent
en ondanks ik katoliek ben kan ik er helemaal niks mee
sorry
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Nancy

Bericht door Nancy » ma jul 07, 2014 20:44

kleintje1980 schreef:vind het maar een klote gast
gewoon een klote vent
Ik ervaar dit echt als een belediging.
God is voor mij heel belangrijk, net als dat jouw ouders voor jou heel belangrijk zijn.

Je hoeft er niet hetzelfde over te denken, maar je kan het op zijn minst op een respectvolle manier verwoorden.

Gratia

Bericht door Gratia » di jul 08, 2014 07:08

Dag DamnNancy,

Bedankt voor je antwoord (ik tutoyeer ook even, dat schrijft wat gemakkelijker).
Ik voel mij niet verdrietig en zielig, hoor. Een sober leven geeft me vrede; doordat ik wat minder aandacht hoef te besteden aan materiële zaken, heb ik wat meer ruimte voor gebed. De missionarissen van naastenliefde (zusters van moeder Teresa) en de Franciscanen leven ook sober. Zelf arm worden om het evangelie aan de armen te kunnen verkondigen, is het idee. Jezus bezat hier op aarde ook nagenoeg niets. "Verzamel geen schatten op aarde, [...] maar verzamel schatten in de hemel", heeft Jezus gezegd (Mat. 6:19-21) en "verkoop uw bezit en geef het aan de armen" (Mat. 19:21).
God wil natuurlijk wel, dat we onszelf ontplooien en het maximale uit onze talenten halen. Dat mezelf ontplooien heb ik misschien niet zo goed gedaan, maar ik probeer wel mijn talenten in te zetten, waar dat mogelijk is. Ik verdien er alleen niet zo veel mee. En echt heel sober leef ik ook weer niet, want ik heb bijvoorbeeld wel een elektrische piano.

Maar fijn dat je in God gelooft!

Dag kleintje1980,

Hartelijk dank voor je antwoord, zeker nu je zoveel boven je hoofd hebt hangen (opname en zo). Je hebt dus je beide ouders verloren, dat is erg heftig, heb er geen woorden voor. Je hoeft je niet te verontschuldigen, ik kan ergens wel begrijpen dat je boos op God bent. Ik ben ook eens boos op God geweest om een minder erge reden. Maar ik wil je dit graag op het hart drukken: denk erover na, dat je niet de verkeerde persoon tot vijand kiest. Het is de Satan die de dood brengt, God heeft dit absoluut niet gewild. God heeft wel de belofte van het eeuwig leven gedaan (Joh. 6:39, 6:54), dus je ouders zullen opgewekt worden bij de wederkomst van Jezus. Maar nu houd ik op, anders word je misschien nog bozer, want ik begrijp, dat dit moeilijk te geloven is.
Ik wens je heel veel sterkte met de rouwverwerking en op jouw levensweg. (Toch maar) Gods zegen en mijn gebed.

Gratia

Bericht door Gratia » wo jul 09, 2014 10:10

Besten,

Maandagavond ben ik met een dakloze (Wim) naar de mis geweest. Het was fijn om samen met hem bij de aanbidding te zitten.

Ik weet eigenlijk niet, of ik wel op dit forum mag zijn, want het gaat eigenlijk wel goed met mij, sinds ik medicatie heb. Ik heb ook geen psychiatrische behandeling meer. Sinds ik echt het idee van studeren los heb gelaten en me erbij neer heb gelegd, dat studie niet meer gaat lukken en zinvolle, voldoening gevende dagbesteding heb gevonden, denk ik ook niet meer aan zelfmoord. Ik denk nog wel eens aan versterving af en toe. Maar eigenlijk, als je versterving met verstand doet, dan hoort het niet schadelijk te zijn; het is dan slechts het loslaten van slechte gewoonten.

Ik was eigenlijk een beetje op zoek naar zoekende, noodlijdende zielen, om die wat steun te kunnen bieden vanuit het geloof. Maar ik weet niet, of dat wel gewenst is. Mooi om te zien, dat sommigen (roxxie97, DamnNancy bijv.) ondanks hun problemen toch nog steun vinden bij God, heel knap; dat getuigt van diep geloof.

Ik blijf toch af en toe op dit forum kijken, tenzij ik eraf geschopt wordt...

Liefs en zegen.

hana

Bericht door hana » wo jul 09, 2014 10:18

Beste Gratia,
Gratia schreef:Ik weet eigenlijk niet, of ik wel op dit forum mag zijn, want het gaat eigenlijk wel goed met mij, sinds ik medicatie heb.
Natuurlijk mag je op dit forum zijn en blijven :) Ik denk juist dat het ook goed en fijn is voor de mensen hier op het forum om een verhaal te lezen van iemand die na problemen te hebben gehad toch nog gelukkig heeft kunnen worden. (zo interpreteer ik jouw verhaal hier althans, als ik verkeerd zit, laat maar weten :wink: )
Gratia schreef:Ik blijf toch af en toe op dit forum kijken, tenzij ik eraf geschopt wordt...
Ik zie niet in waarom je eraf geschopt zou worden (?)

Groetjes,
Hana
Laat niemand vertellen dat je iets niet kan.

Gun iemands geluk, maar ook iemands ongeluk.

"Heelal.
Hoe verder men keek, hoe groter het leek."

- Jules Deelder - http://www.volkskrant.nl/archief/gedicht~a721468/

Gratia

Bericht door Gratia » wo jul 09, 2014 18:23

Dag Hana,

Bedankt voor je bemoedigende reactie. En fijn dat ik op het forum kan blijven; de Christelijke boodschap wordt veelal niet gewaardeerd.
Nu lees ik vandaag dat Quillaume Epées misbruikt is door mensen van de katholieke kerk. Kom ik heel blij met mijn verhaal van 'Jippie, ik ben katholiek gedoopt'.

Ja, ik ben wel gelukkig aan het worden. Heb geen financiële problemen, mijn moeder steunt me en begin een leven op te bouwen waar ik nu woon. Volgende week dinsdag mag ik beginnen met mijn nieuwe baan, schoonmaakwerk in de Thuiszorg, spannend.

Sterkte allemaal en gebed van mij.

Plaats reactie