Mijn dochter van 24 heeft op 30-04-2011 zelfmoord gepleegd

Mensen die iets willen vragen of vertellen over de verwerking van pijn en verdriet.

Moderator: Modgroep

dutchy77

Re: Mijn dochter van 24 heeft op 30-04-2011 zelfmoord gepleegd

Bericht door dutchy77 » wo apr 22, 2015 15:18

Hoe rijm je je eigen verdriet om je dochter met het onvermijdelijke verdriet dat je je zoon en dochter en relatie zal doen over zeven jaar? Ondanks dat ze zich ook kunnen voorbereiden op je afscheidt, maar je zal je kleinkinderen nooit zien opgroeien en zij zullen nooit hun oma kennen, net als ze hun tante ook niet kennen.

Ik veroordeel niet, ben slechts benieuwd, snap dat dit een confronterende vraag kan zijn, dus voel je vrij om hem niet te beantwoorden.

rian66

Bericht door rian66 » do apr 23, 2015 11:01

Hoi Dutchy,

Dat zijn dus de levensvragen waar eigenlijk alles om draait. Wat doe ik een ander aan...
Ik vergelijk het met de zelfdoding van mijn dochter.
Zij heeft op een afschuwelijke manier afscheid van haar leven genomen.
En dat wil ik niemand aandoen. Ik wil mezelf én mijn nabestaanden geen geweld aandoen.
Ik heb ze voor de keuze gesteld; Of ik pleeg op dezelfde manier zelfmoord als Chantal...óf ik ga lekker inslapen met jullie om me heen.
Toen was hun keuze snel gemaakt.
Want het feit blijft; ik ga op deze manier niet verder met mijn leven.
Dit verdriet is voor mij niet te dragen, dan tel ik daarbij alle ellende die ik al heb meegemaakt ook nog mee.
Daar weten mijn kinderen alles van dus begrijpen ze mijn standpunt.
Mijn leven is goed geweest zo, of eigenlijk moet ik zeggen; mijn lijden is goed geweest zo.
Ik haal geen vreugde meer uit de hel die mijn leven is.
De enige vreugde die ik nog uit het leven haal is wanneer het met mijn kinderen goed gaat.
Maar dat zijn momenten. Ook zij maken verschrikkelijke dingen mee...en dan probeer ik er voor ze te zijn, wat me bakken met energie kost.
En ik weet; het leven gaat toch wel door, ook zonder mij. Ik dacht dat mijn kinderen ook zouden sterven van verdriet nu Chantal er niet meer is, maar daar heb ik me in vergist. Ze zijn nog jong en gaan echt vrolijk verder met hun leven, wat ik alleen maar toe juich hoor.
Het bevestigt alleen maar mijn vermoeden dat ze het zonder mij wel degelijk gaan redden. Zéker als het op mijn manier mag gaan.
Natuurlijk zullen ze mij missen, net zoals ze Chantal missen. Kijk; dood ga ik toch wel een keer, dus dan moeten ze me ook missen.
Maar dan ben ik misschien 90 en dan zetten ze advertenties in de krant; eindelijk heeft ze rust.
Dan zou iedereen er vrede mee hebben. Niet dan? Waarom dan niet al op mijn 55e? Dan heb ik ook rust en kunnen ze er ook vrede mee hebben.
Het enige verschil zou zijn dat het mijn eigen keuze is, voordat alle lichamelijke aftakeling er ook nog bij gaat komen.
Maar misschien denk ik er op mijn 55e heel anders over en neem ik er nog 5 jaar bij.
De pijn die ik nu voel is met geen pijn te beschrijven, dat weten alleen moeders die ook hun kind hebben verloren.
Had ik Chantal maar op deze manier naar de andere kant kunnen laten gaan...dan had ik nu toch wel anders in het leven gestaan...zucht...
Lieve Dutchy, bedankt voor je vraag. Ik vind het prettig om hier open over te zijn, want dat kan bijna bij niemand.
Dikke knuffel van mij, xxxxxx

dutchy77

Bericht door dutchy77 » do apr 23, 2015 15:44

Dank je wel voor je openheid. Ik worstel zelf met deze vraag, voor mijn persoontje hoeft het niet. Ik laat niemand direct achter, alleen ouders en een zus, met haar vriend en kinderen. Haar kinderen zijn nog jong 3- dus voor hun maakt het niet uit en zal het misschien een vaag verhaal zijn uit het verleden over een aantal jaar.

Mijn zus zal er wel doorheen komen, ze is sterk en hopelijk zal ze het uiteindelijk wel begrijpen en mijn ouders, geen idee hoe zij daar doorheen komen, mijn moeder zal het er wel moeilijk mee hebben, mijn vader lijkt iets autistisch (nooit gediagnosticeerd), dus hij kan lastig omgaan met zijn emoties.

Eigenlijk het laatste wat mij tegenhoud is dat ik hun geen pijn wil doen, maar voor de rest is er niks meer. Dus ergens zal de weegschaal doorslaan dat hun pijn niet meer opweegt tegen hun toekomstige pijn.

Vind het knap dat je kinderen er zo rustig mee omgaan, zeker omdat ze ook hebben meegemaakt hoe hun zus zichzelf heeft gedood.

Voor mij zal ik een methodiek kiezen, waarbij ik zeker weet dat het lukt. Voor mij maakt de methodiek zelf dan ook niet zoveel uit, zolang ik andere daar dan ook niet mee belast, of zo min mogelijk.

rian66

Bericht door rian66 » zo apr 26, 2015 11:26

Lieve Dutchy,

Jij ook bedankt voor je openheid!
Ik heb het vermoeden dat jij dus ook je plan al hebt getrokken.
Het enige wat jou nog tegenhoudt is het verdriet van je ouders en je zus.
Dus dan vraag ik me wel af waarom je dit niet tegen hun gaat vertellen.
Als jij er uit stapt zonder dat ze iets weten dan laat je hen achter met die vreselijke vragen...waarom waarom waarom?
Je geeft ze dan het gevoel dat ze jou niet hebben kunnen helpen, en dat is écht het ergste gevoel dat er is. Die machteloosheid.
Misschien ben je bang dat ze je een aansteller vinden, of dat je 'normaal' moet doen en kappen ze het af.
Dat maakt toch allemaal niets meer uit wat ze zeggen? Ze zijn dan in elk geval op de hoogte.
Een afscheidsbrief kan deze vooraf gesprekken niet goed maken.
Geef die mensen de kans om samen met jou het traject in te gaan, dat zou hun achteraf veel verdriet besparen.
Als inderdaad dát het enige is wat jou nog tegenhoudt dan kun je daar nu nog iets mee doen.
Ik denk dat ook jij dan in jezelf een stukje rust gaat vinden. Je kunt het altijd proberen toch?
Ik wens je heel veel kracht, liefs, sterkte en wijsheid toe. En je kunt misschien ook het boek; De Uitweg eerst goed lezen, xxxxx

dutchy77

Bericht door dutchy77 » ma apr 27, 2015 13:41

ik wil dit draadje niet `kapen` door over mijn situatie te hebben.

Maar in het kort, mijn zus heeft twee jonge kinderen, drukke verantwoordelijke baan en net een nieuw huis gekocht, ze heeft voldoende aan haar hoofd, ik wil haar niet belasten met dit.

En ja, als ik dit doe, dan stel ik haar voor een voldongen feit, is dat eerlijk, misschien niet, maar het zij zo. Alternatief er over te hebben zie ik zelf niet zitten en zal uiteindelijk ook niks oplossen. Concept afscheidsbrief heb ik geschreven en hopelijk zal ze dit enig antwoord geven op vragen die ze ongetwijfeld zullen hebben. Dit vond en vind ik dat ik hun wel verschuldigd ben.

`Geef die mensen de kans om samen met jou het traject in te gaan, dat zou hun achteraf veel verdriet besparen.` Dit wil ik niet meer, de tijd hiervoor is geweest. En wat ik al schreef, ik wil mensen in mijn omgeving hiermee ook niet meer belasten, heb al genoeg hulp gehad, er zijn al genoeg zorgen om mij geweest en daarmee voldoende negatieve aandacht op mij gericht gehad. Een dergelijke traject ingaan zou mij juist veel onrust geven en niet de rust. Misschien voor hun wel, misschien niet, geen idee en moeilijk in te schatten denk ik.

Maar genoeg over mij, ik wens je veel sterkte op de 30ste, ik zal aan je denken die dag.

rian66

Bericht door rian66 » di mei 12, 2015 15:01

Lieve Dutchy,

Ik vind het niet erg dat je mijn draadje 'kaapt'!!! haha
Ik vraag iets en dan mag je uitgebreid antwoord geven hoor...
Maar om me dus in jouw verhaal te verdiepen ga ik nu helemaal jouw draadje lezen!
Bedankt voor je reactie, liefs, xxxx

Wishing

Bericht door Wishing » ma sep 07, 2015 18:47

Hoi Rian,
het is veel om allemaal door te lezen, dus heb e.e.a. gelezen.
Je weet dat ik ook een poging heb gedaan en mijn ouders zijn ZEKER NIET de schuld, dat ik dat heb geprobeerd.
het was mijn keus en het had met niemand persoonlijk iets van doen.
Dus dat geldt ook voor je dochter naar jou.
Ik heb iets met spiritualiteit, dat wilde ik met je delen.
Heb contact met iemand die contact heeft met de andere wereld.
Ik weet dus nu dat overledenen jou wel kunnen horen, al kun jij hen niet horen.
Er zijn wel mediums die overledenen kunnen horen, maar jij en ik dus niet.
En dat veertje, ja dat is een duidelijk teken.
Een teken van je dochter.
Mooi he ?
Ik ga nog even kijken of je recent nog iets geschreven hebt.
Groetjes van W

rian66

Bericht door rian66 » vr feb 12, 2016 09:42

Er is een documentaire over de zelfdoding van Chantal gemaakt door te telegraaf.
Geïnteresseerden kunnen deze documentaire en het geschreven artikel vinden op http://www.vrouw.nl
*Het kan wel triggerend zijn*
Groetjes van mij en voor iedereen weer heel veel liefs, kracht en sterkte

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » vr feb 12, 2016 12:18

rian66 schreef:Er is een documentaire over de zelfdoding van Chantal gemaakt door te telegraaf.
Geïnteresseerden kunnen deze documentaire en het geschreven artikel vinden op http://www.vrouw.nl
*Het kan wel triggerend zijn*
Groetjes van mij en voor iedereen weer heel veel liefs, kracht en sterkte
Ik heb het filmpje gezien. Ik vind het erg mooi, en ontroerend. Het raakt me echt wel, vind het zo mooi gemaakt en hoe je erover praat. Ik zie en voel dat het nog zo moeilijk voor je is.
Ik heb er wel even een trigger bij gezet hoor, vond het ook wel heftig.
................I love you................
..to the moon and back again..
.......to infinity and beyond......
...........forever and ever..........
.................... :hart: ....................

Wishing

Bericht door Wishing » vr feb 12, 2016 16:16

ik kan het niet vinden, moet je dan inloggen o.i.d?

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » vr feb 12, 2016 20:45

Als het goed is, is dit de directe link naar de video:
*Nogmaals wel een trigger*
https://vrouw.nl/reportages/29265/rian_ ... is_gebeurd
................I love you................
..to the moon and back again..
.......to infinity and beyond......
...........forever and ever..........
.................... :hart: ....................

Wishing

Bericht door Wishing » za feb 13, 2016 20:13

Ik heb het filmpje nu ook gezien
knap dat je het durft te plaatsen
en dat je het durft te delen
het zal je altijd blijven beroeren en je zult het nooit vergeten
maar dat hoeft ook niet
ik hoop dat je er ooit mee zult kunnen leren leven
Ik wens je nogmaals veel sterkte en hoop dat je iets hebt aan de reacties,
het meeleven
een valentijnsgroet voor jou!
groetjes van W

rian66

Bericht door rian66 » di feb 16, 2016 11:20

Dank je wel voor jullie lieve reacties.
Ik haal daar heel veel troost en kracht uit, dus het was goed om hier aan mee te werken.
Heel veel liefs, kracht en sterkte voor iedereen die mee leest, xxx

Violence

Bericht door Violence » di feb 16, 2016 15:51

Ik kan het nergens lezen Rian, heb je een link naar het artikel zelf?

Fijn dat je er veel kracht uit haalt. :hug:

Wishing

Bericht door Wishing » di feb 16, 2016 16:55

Violence,
er staat al een link hierboven naar het artikel
mij lukte het wel om op deze manier de link en het filmpje te zien
Als het goed is, is dit de directe link naar de video:
*Nogmaals wel een trigger*
https://vrouw.nl/reportages/29265/rian_ ... is_gebeurd

succes
W