Mijn dochter van 24 heeft op 30-04-2011 zelfmoord gepleegd

Mensen die iets willen vragen of vertellen over de verwerking van pijn en verdriet.

Moderator: Modgroep

Violence

Re: Mijn dochter van 24 heeft op 30-04-2011 zelfmoord geplee

Bericht door Violence » za aug 02, 2014 10:37

Dikke knuffel!

Hooploos25

Bericht door Hooploos25 » di aug 05, 2014 23:04

rian66 schreef:Ja, ik heb het mijn dochter én zoon uitgelegd en ze begrijpt me heel goed.
We vangen elkaar op waar dat nodig is, mijn ouders, zus en broer met hun gezinnen helpen allemaal mee nu in de kroeg.
Mijn dochter krijgt nu dus van alle kanten hulp en ik indirect dus ook.
Ik doe nu héél rustig aan, beetje lezen, schrijven, veel slapen. En ik woon midden in de polder, de buren wonen een kilometer verderop.
lekker even niemand om me heen...ik voel me al wat rustiger worden dus de 'inzinking' is alweer een eind over.
Na drie jaar voel ik die inzinkingen aankomen en dan moet ik mezelf echt even terugtrekken, dat werkt voor mij het beste.
Ik ga vandaag weer even een verhaal lezen van iemand, sommigen hebben hier wel 40 pagina's volgeschreven.
Als ik me verdiep in zo'n persoonlijk verhaal voel ik me een stukje dichterbij Chantal.
Ik dacht écht dat ze mij altijd alles vertelde, maar als ik die verhalen hier zo lees, dan wordt er maar verdomd weinig over de ouders geschreven.
En wat er over ouders geschreven wordt is bijna constant negatief, dat vind ik zó schrijnend...
Ik ben nu ook bang dat Chantal geen seconde aan mij heeft gedacht toen ze op de snelweg liep, anders had ze mij wel gebeld.
Met deze gedachten moet ik leren leven, al ben ik in de afgelopen drie jaar nog geen seconde boos op haar geweest.
Ik kan haar beslissing zo goed begrijpen, maar ach...wat ben ik verdrietig, pffffff
Ik denk niet dat mensen zich afreageren op álle ouders, alleen hun eigen.
Ik snap dat jij als ouder verdriet hebt, of ik het begrijp (want ik ben zelf geen ouder) is een ander punt. Maar terugkomend op wat je schrijft over ouders, ik, als inwonend kind bij mijn moeder, moet je vertellen dat het écht niet makkelijk is.
Mijn moeder heeft borderline, twee kunstheupen waardoor ze erg slecht loopt, een mislukte preventieve ablatio en nog een ris andere dingen die ik niet zal noemen. Ik heb in de afgelopen zes jaar geleerd dat ze eigenlijk nooit kinderen had moeten krijgen.
Ik voel mezelf al verantwoordelijk voor haar sinds mijn twaalfde. Ik ben nu 26, dus ga na. Ze kan zich het ene moment als een opstandige tiener gedragen en in datzelfde moment mij een uitbrander geven omdat ze me een ongehoorzame dochter vindt.
Doordat ik in een cruciale periode van mijn leven compleet op haar aangewezen was, heb ik er nu meer dan een beetje moeite mee om me los te weken van haar. Het feit dat werk vinden een onmogelijke opgave is gebleken helpt daar ook niet bij.
Ze zoekt constant de genegenheid van mannen, heeft om de haverklap een nieuwe vriend en tot mijn afschuw wonen we in een woning waar de muren en deuren niet dik genoeg zijn. Je kan misschien de rest wel uitrekenen; dat wil je als 'kind' niet meemaken, om dan de volgende dag je normaal te moeten gedragen. Zelfs terwijl ik dit schrijf...
Dit allemaal terwijl mijn broer en zus zich lekker ver van ons vandaan hebben gevestigd en beiden weinig tot geen contact met haar (ons) willen vanwege wat ik al eerder beschreef.
Lieve Rian, nogmaals, laat in ieder geval van mij duidelijk zijn dat wat ik ook afgeef op 'ouders' niet gericht is op alle ouders.

Stella

Bericht door Stella » wo aug 06, 2014 01:47

Lieve Rian,

wat vertel je mooi en liefdevol over je dochter. Wil je even heel veel sterkte wensen.

Stella.
Besides:

My struggle was always against
an inner darkness: I carry within myself
the only known keys
to my death - to unlock life, or close it shut forever.

Uit: On stripping bark from myself.
Alice Walker.

rian66

Bericht door rian66 » do aug 28, 2014 09:28

Lieve Hooploos,

Wat verschrikkelijk voor je dat jouw moeder zo is.
En dan nog hou je zo zielsveel van haar dat je eigenlijk je eigen leven voor haar opgeeft!
Dus ook al 'geef je af' op je moeder...toch sta je dag en nacht voor je klaar.
Ik begrijp wat je mij probeert duidelijk te maken en daarom is dit forum ook zo goed.
Natuurlijk mag jij hier jouw verdriet om alle ellende die je met je moeder mee maakt uitschreeuwen.
Het is jouw manier van overleven.
Ik weet niet of jouw moeder door heeft wat ze jou aandoet, maar als ik zo lees dan zit jouw moeder compleet in haar eigen wereldje, en valt ze op jou
terug als alles weer mis gaat.
Het is de omgekeerde wereld...jouw moeder zou er voor jou moeten zijn.
Wat moet jij je eenzaam voelen! Lieve schat, ik vind het echt vreselijk voor je en hoop dat je ooit toch voor jezelf durft te kiezen.
Maar dit is allemaal zo makkelijk gezegd, en er is zó weinig daadwerkelijke hulp.
Kon ik je maar helpen!!!! maar ik zou niet weten hoe.
Gelukkig zijn hier veel mensen die in een soortgelijke situatie zitten en waar jij misschien tips en steun van krijgt.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om ook maar iemand te kwetsen als het over moeder/kind relatie gaat.
Vergeef me als ik je ook maar 1 seconde dat gevoel heb gegeven. Ik had en heb het puur over mijn eigen gedachten, en die schieten soms alle kanten kant op van verdriet.
Ik wil je een mega troostknuffel geven en hoop dat je de kracht kunt vinden om vol te houden en er een oplossing voor je problemen komt.
Heel veel liefs van Rian, xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Violence

Bericht door Violence » do aug 28, 2014 15:07

Rian, hoe gaat het met jou?

rian66

Bericht door rian66 » do aug 28, 2014 15:17

Hoi Violence,

Wat lief dat je vraagt hoe het met mij gaat!!!!!
Het gaat redelijk met mij, mijn 'slechte' dagen worden steeds korter en er zit steeds meer tijd tussen.
Afgelopen zondag was ik jarig en ik had verwacht dat ik weer onderuit ging, maar dat is niet gebeurd, heel apart vind ik dat...
Het helpt mij enorm dat ik goed contact heb met lotgenoten.
Vandaag zit ik weer eens verhalen hier te lezen en ik ben wel geschrokken van die ene man die dus steeds een andere naam neemt...doodeng zeg!
Wordt daar geen aangifte van gedaan? Ze weten nu immers wie dit is...
Maar nu ga ik eens naar jouw verhaal op zoek, want anders wordt het eenrichtingsverkeer, en dat is niet zo aardig van mij!
Liefs van mij!

Violence

Bericht door Violence » do aug 28, 2014 16:02

Nog gefeliciteerd! :D

Ik weet niet of er aangifte is gedaan...ik denk het niet. Dat was allemaal voordat ik hier op het forum zat.

Violence

Bericht door Violence » di sep 16, 2014 19:39

Hoi,

Hoe gaat het met je?

Violence

Bericht door Violence » vr nov 07, 2014 16:27

Violence schreef:Hoi,

Hoe gaat het met je?

frank

Re: Mijn dochter van 24 heeft op 30-04-2011 zelfmoord gepleegd

Bericht door frank » za feb 14, 2015 09:55

Hallo Rian,

Ik mijn dochter (23)eergisteren gecremeerd. Jij omschrijft precies waar ik bang voor ben, het overkomt me nu al. ik probeer mensen te ontwijken, als ik ze op een afstand zie doe alsof ik ze niet zie. Nooit gedacht of over nagedacht, maar ik ben de weg kwijt en weet niet hoe ik er mee om moet gaan. Je wordt verwijtend aangesproken waarom je niet gebeld hebt. Ik heb nu even niet de energie om er uitgebreid op te reageren, maar ik hoop dat ik die weer terug vind ( ik weet alleen nog niet hoe )
Vriendelijke groet
Je lotgenoot

dutchy77

Bericht door dutchy77 » zo feb 15, 2015 15:34

Weet niet of Rian er nog is of niet. Ik ben onder de indruk van het verhaal van haar. Zelfdoding doet altijd veel met de omgeving, zoveel zie je wel. Veel vragen, met name de vraag waarom en waarom niet kunnen helpen of waarom niet om gerealiseerd. Ik denk dat het uiteindelijk niet heel veel meer uit maakt. Een keuze is een keuze. Sommige willen niet tot last zijn, sommige willen ook niet andere met die gevoelens opzadelen. Ik kan alleen voor mij zelf spreken uiteraard. Wat betreft of je op z'n moment aan je ouders, broes / zussen, kinderen, partner denkt. Ik kan het niet zeggen, ik kan het natuurlijk zeker niet zeggen van je dochter, kende haar niet immers, kan wel zeggen dat dit een drempel voor mij opwerpt om het te doen, het verdriet wat ik hun aan zal doen, maar weegt dat op met het niet meer door willen?

Vraag wel aan jouw, wat had je nodig gehad om hier wel sneller overheen te komen? Of misschien beter om het sneller een plekje te geven. Ik hoop dat mijn nabestaanden de kracht wel vinden om juist door te gaan, juist door te gaan met leven en hun leven plezieriger verloopt en veel aan elkaar hebben

rian66

Bericht door rian66 » vr feb 27, 2015 13:48

Lieve Frank,

Gecondoleerd met het verlies van je dochter.
Vreselijk in wat voor hel wij terecht zijn gekomen.
Morgen, 28 februari, zou mijn dochter Chantal 28 jaar geworden zijn...pffff, ze zal eeuwig 24 blijven.
Misschien dat je contact met lotgenoten kunt zoeken op werkgroepverder.be, daar schrijven alleen nabestaanden van zelfdoding.
Ik heb er al drie jaar veel steun en troost aan, dus mij zal je daar zeker vinden.
Krop je verdriet niet op Frank...daar ga je helemaal aan kapot.
Misschien kun je ook hulp krijgen via de huisarts, al is het maar oxazepam...een rustgevend pilletje waardoor je in elk geval die tsunami
van gevoelens een beetje kunt onderdrukken.
Ik wens je ongelofelijk veel liefs, kracht en sterkte, dikke troostknuffel van mij, xxxx

rian66

Bericht door rian66 » vr feb 27, 2015 14:04

Lieve Dutchie77,

Ga er maar nooit vanuit dat je nabestaanden 'verlost' van jou zijn als jij er niet meer bent.
Jouw afwezigheid zou een gat van tot 100 kilometer in de grond slaan.
Hele gezinnen zijn gebroken en kunnen niet meer tot elkaar komen omdat iedereen anders met zijn verdriet omgaat.
Niemand wil zijn verdriet delen met bijvoorbeeld zijn zus/broer/ouders, om hen niet nog verdrietiger te maken.
Er is dus helemaal NIKS positiefs voor nabestaanden als het een zelfdoding betreft.
De enige die 'verlost' is, is de overledene zelf.
Dat is dan ook het enige stukje wat mij een beetje rust geeft...mijn kind is bevrijdt van al haar zorgen, ellende en verdriet.
Als zij haar rust heeft, haal ik daar ook rust uit.
Ik ontwijk dan ook bijbelcitaten waarin staat dat mensen die zelfmoord hebben gepleegd naar de hel gaan...
In het begin deed ik dat wel, troost zoeken in de bijbel, maar ik bleef Chantal zien branden, in paniek zijn, zich schuldig voelend.
Ik heb nu een ander boek gevonden...'Een ongewoon gesprek met God', en dat haalde al mijn twijfels weg.
Mijn dochter is bevrijdt en wij blijven achter in de Hel die ze aarde noemen.
Uiteindelijk leef ik ook gewoon door, dat moet voor mijn andere twee kinderen.
Ik doe vrolijk, maak het huis gezellig. Niet omdat ik daar nog behoefte aan heb maar omdat ik mijn kinderen niet met mijn verdriet wil confronteren.
Eigenlijk doe ik dus niet anders dan liegen tegen de mensen die het dichts bij me staan, allemaal om elkaar te sparen.

Lief dat jullie reageren op mijn berichtjes. Ik schrijf vaak op werkgroepverder.be en heb daar zelfs vrienden aan over gehouden die in precies dezelfde situatie zitten. We zoeken elkaar op...lachen en huilen met elkaar en woorden zijn dan eigenlijk overbodig.
Ik zal zelfbevrijding nooit veroordelen. Voor mij blijft het een impulsdoding...een overhaaste beslissing die het leven van je naasten helemaal kapot maakt. Geen zelfdoder zal zelfmoord plegen om een ander te kwetsen, ik denk dat ze een blackout krijgen en geen uitweg meer zien.
Wat kan ik anders dan respect hebben voor de bewuste/onbewuste keuze van mijn allerliefste oudste dochter.
Ik hou van haar tot in de eeuwigheid, over de dood heen...alleen ik ga kapot van gemis om haar.
Liefs voor iedereen die dit leest en bedankt, xxxx

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » vr feb 27, 2015 14:30

Dat laatste stukje heb je erg mooi geschreven rian66.
Fijn dat je jezelf kunt zijn bij lotgenoten, vind ik echt goed om te lezen.

Wim

Bericht door Wim » vr feb 27, 2015 19:04

Prachtig geschreven Rian66. Heel ontroerend. Goed dat je je verhaal hier gedaan hebt. We moeten absoluut beseffen dat deze kant van het verhaal er is en er toe doet. Vreselijk dat jij dit mee moet maken. Ik gun dit jou niet, maar ook mijn ouders niet.

Plaats reactie