Eindejaarsblues

Alle opmerkingen over bijvoorbeeld een goed boek, film, therapie of opmerking die goed heeft geholpen, enz.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Wishing

Eindejaarsblues

Bericht door Wishing » vr nov 22, 2013 17:02

Hoi iedereen
ik ben er achter dat ik al een paar jaar de eindejaarsblues heb
voor mij betekent dat de kerstdagen en oud en nieuw, ik wil altijd graag dat het 3 januari is, en alles weer normaal is
ik word erg onrustig in die periode
herkennen jullie dat ?
en hebben jullie hulpmiddelen om de dagen toch een beetje goed door te komen ?
ik ben benieuwd
1 hulpmiddel voor mij is gaan schilderen met de dvd van gary jenkins, en lekker kliederen overdag
groetjes
W

Wim

Re: Eindejaarsblues

Bericht door Wim » vr nov 22, 2013 17:21

Ik heb een 'het hele jaar door'-blues. Voordeel van de 3 januari is dat tegen die tijd iedereen zich dan slecht voelt. Dan komt blue monday eraan enzo. De feestdagen liggen dan achter ons, het is stervenskoud buiten en het duurt nog veel te lang dat het zomervakantie is. Op zich is dat wel beter. Ik heb ook een hekel aan de feestdagen.

De beste manier om ze door te komen voor mij is nog altijd met antidepressiva geweest. En misschien toch zoveel mogelijk naar buiten gaan.

vollemaan

Bericht door vollemaan » di dec 03, 2013 00:02

Hier nog 1 met een het hele jaar door blues...

Helpend? Ben ik na 10 jaar nog niet concreet achter helaas.

Wishing

Bericht door Wishing » di dec 03, 2013 10:02

mijn vraag gaat over eindejaarsblues en niet dat je het hele jaar door de blues hebt
anders was je niet hier toch ?
ik bedoel dat het einde van het jaar onrustiger is dan anders
maar fijn om te weten dat er weinig mensen zijn die het hebben
groetjes
w

Diane

Bericht door Diane » di dec 03, 2013 22:22

Blues... mja, ik vind die periode altijd enger dan de rest van het jaar omdat je verondersteld lijkt gelukkiger te zijn dan tijdens het jaar. Waarom?
Iedereen wenst je een gelukkig jaar, maar vaak voelt het voor mij leeg en niet oprecht aan. Het gebeurt meer uit gewoonte dan dat er echt iets achter zit.
Het lijkt ook net of je in die periode een beter mens moet zijn dan in de rest van het jaar. Ik bedoel dat je soms hoort van: "Het zijn feestdagen, laat je hart zien!" of "Vergeef nu de feesten er zijn!"... Mja voor mij doe je dat het hele jaar oprecht en anders is het nep.

Het zijn ook twee avonden dat ik met mijn ouders en zus doorbreng, terwijl ik me niet fijn voel in het bijzijn van mijn zus. We zijn die avonden samen, mijn vader vind er niets aan en zit te zuchten dat zo laat eten en naar bed gaan alles verstoord en hij er drie dagen later nog last van heeft, mijn moeder zit de hele avond te zuchten dat het een leuke avond zou moeten zijn en we leuk zouden moeten babbelen maar zal niet zelf iets leuks aanhalen en blijft dan maar zeuren dat mijn vader alles verpest en mijn zus zet nog een beetje olie op het vuur en trekt een gezicht tot op de grond. Dan is het eindelijk iets over 12 en mag ik weer naar huis maar uiteindelijk gaat mijn vader richting bed maar zit mijn moeder nog een half uur te zeuren dat het anders had moeten verlopen en zegt dan: "Maar je kent je vader."... zij blijkbaar niet.
Ik hoopte dit jaar te kunnen zeggen dat ik de feesten bij of ten minste met mijn vriend zou doorbrengen en eindelijk opkomen voor mezelf, maar ja ik werd bedrogen. Ik zou nog kunnen zeggen dat ik de feesten liever alleen doorbreng, maar voor het ogenblik wil ik mijn vader dat niet aandoen. Hij heeft het er moeilijk mee dat ik met mijn zus de verstikkende relatie verbrak. Hij zegt nu in te zien dat mijn zus erg lijkt op mijn moeder (veel meer dan wat hij dacht) en dat het moeilijk is met haar te leven, maar vind dat ik haar toch een kans moet laten en ze niet alles bedoeld zoals ze het zegt en hoe ze handelt. Ik gaf haar kansen genoeg, dus dat zal ik niet doen, maar wil nu nog wel zorgen dat ik het voor mijn vader niet extra moeilijk maak... dus nog een jaar wachten dat die dagen voorbij zijn.

hupeldepup

Bericht door hupeldepup » wo dec 04, 2013 02:19

Voor het grootste gedeelte doe ik er niets mee, dus ook niet in mijn hoofd.
Zolang het niet gevaarlijk glad word vind ik het weer zelfs prettig.
Maar probeer wel een meeting te organiseren op een ander forum, om met oud en nieuw samen iets bij mij te doen.
Een oud en nieuw meet dus, wat net als een verjaardagsmeet wel met hapjes en drankjes kan zijn maar zonder de bij feestjes verzonnen sociale plichtplegingen.

Diane

Bericht door Diane » wo dec 04, 2013 07:42

hupeldepup schreef:Voor het grootste gedeelte doe ik er niets mee, dus ook niet in mijn hoofd.
Een oud en nieuw meet dus, wat net als een verjaardagsmeet wel met hapjes en drankjes kan zijn maar zonder de bij feestjes verzonnen sociale plichtplegingen.
Lijkt me wel leuk om samen te komen gewoon omdat je er echt zin in hebt en niet omdat je je sociaal (of voor welke reden ook) verplicht voelt.

Wishing

Bericht door Wishing » wo dec 04, 2013 10:32

hai Diane,
het heeft bij mij jaren geduurd voordat ik me los kon maken van mijn familie.
heb er voor gekozen om bepaalde dingen niet te doen
en helemaal niet opzitten en pootjes geven, dat heb ik losgelaten
en nu vier ik kerst met mijn ouders omdat ik dat leuk vind, en gezellig, niet omdat het moet
ik moet zeggen dat dat heerlijk voelt
maar tot je zover bent, om die keus te maken, ja dat is voor eenieder verschillend
loyaliteit is een lastige issue
sterkte er mee
groetjes
w

QueSeraSera

Bericht door QueSeraSera » wo dec 04, 2013 16:22

Ik heb geen blues meer, wel feestdagenstress en die kan ik oplossen door... voor mezelf te kiezen. ;)
Ik heb bijv een uitnodiging van m'n zusje voor de kerst en ik heb gewoon gezegd dat ik er rustig over na denk hoe en wat.
Inmiddels heb ik besloten dat als ik ga, ik 1 dag ga maar de kans is nog steeds vrij groot dat ik lekker thuis blijf.
Wat voor mij een fijne besteding is van de feestdagen:
lekker dvd's kijken in bed, wat anders eten dan anders en gewoon doen wat ik zelf wil.

Plaats reactie