Dieren die je helpen

Alle opmerkingen over bijvoorbeeld een goed boek, film, therapie of opmerking die goed heeft geholpen, enz.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Panthera
Moderator

Dieren die je helpen

Bericht door Panthera » za okt 19, 2013 09:59

Zat gisteren avond tv te kijken en zag een programma dat heet: Beyond Human Help
Dat ging over 3 mensen die lijden aan een psychische aandoening, ze hebben al jaren therapieën en medicijnen genomen maar niets hielp. Toen hebben ze een dier genomen die hun helpt.
De eerste heb ik het begin gemist, maar blijkbaar had hij woedde problemen en zijn papegaai helpt hem hierbij,

De tweede had al tien jaar trichotillomanie (haren uitrekken), (begon op haar 9de) en niets hielp. Nu heeft ze een hond gekregen die getraind is om tegen haar aan te springen als ze met beide handen aan haar hoofd zit. Hierdoor kan ze dus geen haren uittrekken omdat de hond in de weg zit!
Hoe bizar, zo iets simpels zo goed helpt. Aan het einde was verteld dat ze nu al 3 maanden geen haren meer uitrekt (voorheen kon ze niet eens één dag volhouden).

De derde had last van stemmen in haar hoofd, en hallucinaties, schizofreen en angst. Ze denkt constant dat mensen haar willen vermoorden. Vele malen opgenomen geweest en veel medicatie maar het hielp niet. Ze vind het ook eng als mensen te dicht bij komen. Dus toen kreeg ze een hond die op drukke plaatsen letterlijk voor haar gaat staan zodat andere mensen niet te dicht bij komen. Ook zit de hond achter haar als ze zelf zit, zodat ze niet bang hoeft te zijn dat er iets engs gebeurd achter haar.

Ik was heel verbaasd dat dieren zoveel kunnen helpen! Vooral na als therapieën en medicijnen die niet werken. Dat er toch nog hulp is en die mensen beter kunnen worden.
Dat wilde ik even delen met jullie. Wie weet als het hier in Nederland ook is, dat dieren deze mensen helpen. Of eigenlijk een goed getrainde hond al!
................I love you................
..to the moon and back again..
.......to infinity and beyond......
...........forever and ever..........
.................... :hart: ....................

Wim

Re: Dieren die je helpen

Bericht door Wim » za okt 19, 2013 10:30

Klinkt interessant! Op welke zender was het? Want ik kan het zo gauw hier niet in de televisiegids terugvinden. Het is al wel min of meer eens een beetje aangetoond dat dieren kunnen helpen bij mensen met Alzheimer's disease om de de ziekteprogressie te vertragen. Dit noemen we dan Animal Assisted Therapy, al is dat net als met wel meer dingen in de psychiatrie nog niet geheel onomstreden. Het wordt ook wel bij andere aandoeningen toegepast; zo zag ik er laatst op TV nog iets over bij autisme. De casussen die jij beschrijft zijn natuurlijk nog interessanter, omdat het dier hier echt tussenkomt als helpende persoon. Dus ik ben wel benieuwd waar ik de aflevering kan terugkijken (of een volgende kan gaan bekijken).

wreedlotnrzoveel

Bericht door wreedlotnrzoveel » za okt 19, 2013 10:59

Dat moet echt een goed getrainde geschikte hulphond zijn, die van mij komt uit het asiel en heeft mij meer nodig dan dat hij mij helpt. Is echt een beschadigd beestje.

Hope
Moderator

Bericht door Hope » za okt 19, 2013 13:10

Wim schreef:Klinkt interessant! Op welke zender was het?
Was op TLC

Ik weet wel dat je hier in Nederland honden hebt die mensen helpen met PTSS, dat vond ik al heel bijzonder.
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » za okt 19, 2013 13:13

@wim
Klopt wat Niets zegt, Het op TLC volgens deze gids komt vanacht nog een herhaling om 2:40
http://www.tvgids.tv/tv/beyond-human-help
Maar mijn tv gids zegt van niet, dus geen idee, maar dat is eigenlijk wel te laat voor mij om nog te kijken.
Geen idee of je het ergens terug kan zien... Zou wel leuk zijn.

@wreedlot
In casus nummer 2 kwam de hond geloof ik uit een asiel of iets dergelijks (West Suburban Humane Society) en is in 2 maanden getraind las ik hier: http://couriernews.suntimes.com/lifesty ... lanet.html
Ik denk dat het een combinatie is van een goede hond, en een onwijs goede trainer!

@niets, dat is ook heel bijzonder idd!

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » za okt 19, 2013 17:01

@wim
Het is elke vrijdag om 22:00 uur dieren docs bij TLC. Dus volgende week miss iets over dieren fobie of juist obsessie.
Jammer genoeg dus niet meer van deze aflevering.

Wim

Bericht door Wim » za okt 19, 2013 17:47

Ik kan hier jammer genoeg geen TLC ontvangen. Ik heb inmiddels al wel ergens een Chinees nagesynchroniseerde versie gevonden, maar zal vanavond nog eens verder zoeken.

Het klinkt namelijk wel heel interessant. Een beetje zoals een blindengeleidehond, alleen dan voor psychische problemen.

Panthera
Moderator

Bericht door Panthera » za okt 19, 2013 18:07

Ja idd
Een service dog.
Ideaal toch, tenminste als je wel voor je hond kan zorgen...
Mijn kat zorgt er al voor dat ik elke ochtend uit bed komt, dat is ook al wat toch :)

wreedlotnrzoveel

Bericht door wreedlotnrzoveel » za okt 19, 2013 20:47

Dat had ik met mijn rookverslaving: Moest ik wel voor uit bed en naar beneden, en ook regelmatig voor naar de winkel voor nieuwe aanvoer van rookwaar. Nu dat is weggevallen is het wel fijn dat de dieren eten moeten en er eentje uitgelaten moet worden, zo kom ik ook meer buiten dan zonder hond. Alleen dat helpt al, kan moeilijk hele dag in badjas blijven rondhangen want de hond moet toch lopen en zn honden behoeftes doen.

Angel

Bericht door Angel » za nov 09, 2013 18:01

Mijn hond en paardjes helpen me heel erg als ik me bijvoorbeeld verdrietig voel of ik wil mijn verhaal aan iemand kwijt dan zijn zij er altijd voor mij. :)

BvC

Bericht door BvC » vr nov 15, 2013 08:23

Ik had twee katten maar helaas heb ik er pas één in moeten laten slapen... degene die nu nog over is is nog meer aanhankelijk geworden.
Omdat ik het liefste slaap (zodat de dag vlug voorbij is) komt hij lekker bij me liggen, dat geeft wel een fijn gevoel... voordat ik het weet ben ik dan weer een uur of vier/vijf verder, eigenlijk wel bizar dat ik s'nachts ook nog gewoon door slaap, ik kan meestal niet wachten tot het half elf s'avonds is zodat ik weer kan gaan slapen, in mijn dromen ben ik namelijk altijd gelukkig... totdat ik weer wakker word... helaas... nu op dit moment voel ik me wel heel erg rottig.. :( tis niet anders...

Wishing

Bericht door Wishing » vr nov 15, 2013 09:49

hoi iedereen,
het is algemeen bekend dat dieren bloeddrukverlagend werken
als ik bijvoorbeeld onrustig ben, en ik geef aandacht aan mijn vogeltjes, dan ben ik even weg van de ellende in mijn hoofd.
ook als je bijvoorbeeld je kat of hond aait, dan ben je even niet bij jezelf, maar geniet je van het dier.
dus dieren hoeven geen kunstjes te doen om jou je beter te laten voelen.
hun aanwezigheid helpt al enorm.
en als je je daarnaast nog eens hiervan bewust bent, helpt dat ook.
zonder dieren voel ik me minder veilig
toen ik vorig jaar december afstand moest doen van mijn poes (kon niet voor haar zorgen en het ging richting depressie-of nog erger) had ik januari een crisis en ging ik adb doen.
dat was dus achteraf geen goed besluit
daarna heb ik zebravinkjes gekocht, ze zijn goedkoop ook in eten.
en dat helpt toch, een levend wezen in huis waar ik voor moet zorgen.
groetjes w

Plaats reactie