G-schema

Alle opmerkingen over bijvoorbeeld een goed boek, film, therapie of opmerking die goed heeft geholpen, enz.

Moderator: Modgroep

Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3408
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: G-schema

Bericht door Panthera »

Je hebt je ijkpan 1-5, en je hebt een situatie pan.
Je situatie pan is een g-schema.
Als je in een emotionele episode zit, moet je afleiding zoeken om rustig te worden. Daarna kun je wel een g-schema maken of een situatie pan invullen. En daarbij kun je de gedachtes die je hebt uitdagen en vervangen als nodig.
Dat is achteraf eigenlijk je eigen gedrag inzien en leren voor de volgende keer.

Wat jij bedoelt kleintje is net zoiets als een signaleringsplan. Volgens mij doe je dat ook aan het eind van der VERS, maarja zo ver zijn wij nog niet.
In een signaleringsplan plan kun je ook opschrijven bv alle telefoonnummers als je in crisis zit. Wie je kan helpen. Wat je kunt doen. Tenniste dat hoort daar allemaal dan wel in te staan.
Maar die kun je ook zelf maken hoor.
Moet je je ijkpan erbij pakken, en kijken welke actie je kunt doen om een pannetje naar beneden te geraken. Dat kan ook zijn iemand bellen.
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: G-schema

Bericht door kleintje1980 »

als ik in me iekpan kijk dan zie ik dat ik in pan 4 en 5 moet gaan bellen naar de hulpverlening maar tja die is er nu niet meer dus dan wordt er automatisch de crisisdienst maar tja ben nu gelukkig rustig
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: G-schema

Bericht door kleintje1980 »

ik heb het g schema leren maken tijdens me opnamen daar hadden wij als therapie de g-training dat is een hele handige training je leert eigenlijk je eigen gedachtes opschrijven en of het wel klopt of niet en je moest de gedachten die in je hoofd omgingen ook opschrijven en dan ook de gezonde gedachten en moet zeggen vind het wel fijn om er mee te werken als ik een dipje heb want zo kan ik zelf zien of het wel of niet terecht is hoe ik denk en of de gevolgen het wel waard zijn allemaal
en zo kan het ook ombuigen
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Deniz

Re: G-schema

Bericht door Deniz »

Dat werkt echt niet bij mij,

want bij mij kloppen alle gedachten,
ik kan wel net gaan doen of dat niet zo is en navragen heeft ook al geen zin,
want de meeste mensen zullen liegen zoals het hen het best uitkomt over een situatie.

je intuïtie laat je nooit in de steek en mijn intuïtie over mijn eigen leven is vreselijk.. niet rooskleurig, ik moet er soms door liegen,
ik kan niet anders..
terwijl ik geen taboes wilde in mijn leven,
mijn lichaam doet er pijn van
ik beland er door in de afgrond

ik moet btw. altijd denken aan de g-spot als mensen het hebben over het g-schema.. spot er maar mee.

succes met alle technieken en schema's.. zo was ik vroeger ook, alles onder controle.. zogenaamd.
change
Berichten: 7250
Lid geworden op: wo nov 18, 2015 16:04

Re: G-schema

Bericht door change »

gebeurtenis
gevoel
(automatische) gedachtes
gedrag

en vervolgens uitdagen en helpende/alternatieve gedachtes formuleren

Wat zou ik een ander adviseren die met dit probleem, deze gedachte, deze angst zou zitten ?
Bij een ander weet je het vaak wel en kun je wel neutraal, objectief en realistisch denken ..
Verbinden

Even lijkt elke afstand te vervagen,
Valt alles samen in contouren aan de horizon
Michael32
Berichten: 1502
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 21:16

Re: G-schema

Bericht door Michael32 »

Deniz schreef: wo feb 15, 2017 00:49 Dat werkt echt niet bij mij,

want bij mij kloppen alle gedachten,
ik kan wel net gaan doen of dat niet zo is en navragen heeft ook al geen zin,
want de meeste mensen zullen liegen zoals het hen het best uitkomt over een situatie.

je intuïtie laat je nooit in de steek en mijn intuïtie over mijn eigen leven is vreselijk.. niet rooskleurig, ik moet er soms door liegen,
ik kan niet anders..
terwijl ik geen taboes wilde in mijn leven,
mijn lichaam doet er pijn van
ik beland er door in de afgrond

ik moet btw. altijd denken aan de g-spot als mensen het hebben over het g-schema.. spot er maar mee.

succes met alle technieken en schema's.. zo was ik vroeger ook, alles onder controle.. zogenaamd.
Dirty mind hoor :lachen1:
Waanzin is, altijd hetzelfde blijven doen , maar toch een andere uitkomst verwachten. :hart:
Deniz

Re: G-schema

Bericht door Deniz »

Wat heeft g-spot met dirty mind te maken? het is toch gewoon een woord,

jij maakt er dirty van. :zwaai1:




Seks is niet dirty btw. Over seks moet je niet praten, maar gewoon doen, met van wie je houdt.
eenmaal geil is niets vies meer, alles wat echt is, is mooi.
de katholieke kerk heeft het dirty gemaakt en ons beschaamd er mee laten zitten,
omdat ze dat wilden :evil: (omdat de machthebbers er baat bij hadden :( )

evil ja, de kerk is evil, heeft van seks een taboe gemaakt te verschrikkelijk voor woorden,
zodat we er een obsessie alleen nog maar van konden maken,
seks in gedachten is het mooist, dat kan niemand je afnemen
lekker puh, vieze dirty kerk.
babe
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 20, 2016 20:58

Re: G-schema

Bericht door babe »

ik herinner me dat mijn psycholoog me ook zo iets heeft laten doen... Opschrijven wat ik doe en hoe ik me erbij voel. Ik moest toen opschrijven hoe laat het was en of ik een ppea had die dag. Wat er uit kwam was dat ik me voor zo een ppea aanval me inwendig opwond (begon te stressen, geïrriteerd raakte, etc) Oorzaak (meestal) mijn pa. Mij pa kon ik niet veranderen. Ik moest dus leren omgaan mlet zijn ontevredenheid over mij en dat heb ik gedaan. (anders had ik nog ppea aanvallen) Maar ik erger me nog regelmatig aan hem. Vooral omdat hij weet dat hij zou moeten veranderen om mij dingen te laten vergeven dat hij mij heeft aangedaan in het verleden. Tja en dat is dan familie.......

Ik vergat soms wel om dat g-schema in te vullen. (dat was elke dag en omdat ik dan de ene keer op internaat zat en de andere keer thuis lag het boekje dan kilometers van mij verwijderd) Maar het heeft wel geholpen. :D
De zin van het leven schrijf je met je hart en ziel. :hart:
celine
Berichten: 2365
Lid geworden op: vr jan 22, 2016 13:12

Re: G-schema

Bericht door celine »

Goh zie dit.nou pas .
Tijdens mij opname de g schema geleerd .
Ben er mee gaan.oefenen.en zag toen.pas hoe niet.rieel ik dacht .Maar het gevoel was nig niet meteen goed .Dat kwan tijdens het oefenen .
Toen het.beter ging en ik nog wel eens een dip had ging ik het ook gebruiken en dat bracht ook veel verheldering .Nu gaat het goed ,pas het nog wel eens aan .Vind het een fijne oefening .
Plaats reactie