G-schema

Alle opmerkingen over bijvoorbeeld een goed boek, film, therapie of opmerking die goed heeft geholpen, enz.

Moderator: Modgroep

Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7620
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

G-schema

Bericht door Hope »

Ik schreef bij iemand dat G-schema's misschien zouden kunnen helpen en toen dacht ik dat het voor meer mensen interessant zou zijn. Een G-schema is een schematisch overzicht van een gebeurtenis, waardoor je kunt bekijken waar iets fout ging en hoe je het anders had kunnen doen. Het kan bijvoorbeeld xijn dat je je had voorgenomen om om acht uur uit bed te komen en het je niet lukte om voor tien uur uit bed te komen. Om te doorgronden waarom het eerder niet lukte stel je een G-schema op.

Het maken van een G-schema werkt als volgt:

!. Gebeurtenis
De eerste stap is het beschrijven van de gebeurtenis. In dit geval is dat dus

Ik wil om 8 uur opstaan, maar kon pas om tien uur uit bed komen

2. Gedachten
Daarna onderzoek je bij jezelf welke gedachten je had bij de gebeurtenis. In dit geval is dat

Als ik nu op sta ben ik de hele dag moe
Ik kan ook later beginnen op mijn werk
Ik heb geen reden om mijn bed uit te komen
etc


3. Gevoel
Welke gevoelens riep dat bij je op. Ga uit van de vijf basis emoties. Bang, boos, blij, bedroefd, beschaamd. In dit geval zou dat kunnen zijn

Bedroefd

4. Gedrag
Hoe heb je gehandeld op basis van die gedachten en gevoelens

In bed blijven liggen

5. Gevolg
Wat is het gevolg van je gedrag

Boosheid op mezelf
Teleurstelling in mezelf
--> zelfbeschadiging


Op basis van dit G-schema zou je kunnen zeggen dat het fout ging bij mijn gedachten. Namelijk, ik vond dat ik geen reden om op tijd op te staan. Is die gedachte waarheid? Nee, want ik had allerlei dingen gepland voor vandaag.

Conclusie: Als ik mijn bed niet uit kan komen, moet ik mezelf bedenken wat voor plannen ik voor die dag heb, want dan wordt opstaan makkelijker.

Je zou uitgebreidere conclusies kunnen trekken, maar ik hoop dat het zo duidelijk is. Vragen, kom maar op :)

En als je een situatie hebt waar je een G-schema voor zou willen maken, maar het lukt niet. Post hem dan hier, dan kunnen we met z'n allen kijken hoe wij dat aan zouden pakken.
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3408
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: G-schema

Bericht door Panthera »

Wat handig van je niets!
Ik heb die ook gehad, vond gedachtes en gevoel moeilijk om in te vullen altijd.
Heb er ook 1 tje waar zelfbeschadiging bij komt kijken
Daar hadden wij als toevoeging bij gevolg, lange termijn en korte termijn.
(Zelfbeschadiging)
Korte termijn, ik voel me niet meer somber en ik heb geen last van mijn gedachtes.
Lange termijn, littekens, schaamte, boos op mezelf

Dus gedachtes relativeren, klopt je gevoel daarbij, was je gedrag goed? Allerlei hele goede vragen!
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Pareltje

Re: G-schema

Bericht door Pareltje »

Thx! Ik geloof dat mijn therapeut dat in een van de intake gesprekken genoemd heeft maar dat was ik alweer vergeten :oops:
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7620
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: G-schema

Bericht door Hope »

@ Sui-chick: Ja je kunt ze nog heel veel uitgebreider maken. Ik maak ze meestal met de theorie van de therapieën die ik gevolgd heb erbij, maar das zo lastig om uit te leggen en het is echt heel persoonlijk wat voor wie werkt. Dit is de algemene uitleg, je kunt het zo aanpassen zoals je zelf fijn vindt.

@ Pareltje: Graag gedaan. Het helpt mij in ieder geval vaak, omdat ik achteraf soms zit met een gevoel van: dit ging helemaal fout, maar ik heb geen idee waarom. En dan wel een rot gevoel maar geen oplossingen of tips voor de volgende keer. Dit geeft gewoon veel duidelijkheid.
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Athan123

Re: G-schema

Bericht door Athan123 »

In de revalitiekliniek werkten we ook met het G schema.
Ik vond het zo enorm lastig om mijn gedachten en gevoel op te schrijven.

Liep bij een revalidatiekliniek vanwege rugklachten (2x aan een hernia geopereerd). Heb mij in eerste instantie op de revalidatie (het lichamelijke) geconcentreerd.
Wilde de psychische problemen z.s.m. vergeten. Echter ging hem dat niet worden. De klachten werden alleen maar erger en aan het einde van het traject toch maar verteld wat ik allemaal meegemaakt had en dat ik steeds vaker de neiging had om er gewoon een eind aan te maken.

Nu loop ik inmiddels bij de GGZ, maar hier wordt niet met het G-schema gewerkt.
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3408
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: G-schema

Bericht door Panthera »

fijn dat je wel hulp hebt enzo.
je kan het ook vragen bij GGZ, weet zeker dat ze het wel kennen! Maar elke psych heeft zo z'n eigen methodes :)
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Athan123

Re: G-schema

Bericht door Athan123 »

Ik ken het G-schema wel, maar bij mij hielp het niet.
Mogelijk omdat de gebeurtenissen te heftig waren/zijn.
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7620
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: G-schema

Bericht door Hope »

Athan123 schreef:Ik ken het G-schema wel, maar bij mij hielp het niet.
Mogelijk omdat de gebeurtenissen te heftig waren/zijn.
Als je hier een gebeurtenis op kunt schrijven die je in een G schema zou willen samenvatten, dan kunnen wij misschien meedenken hoe je dat zou kunnen doen?
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Athan123

Re: G-schema

Bericht door Athan123 »

Ik weet niet zo goed welke gebeurtenis ik moet opschrijven.
Het zijn er gewoon zoveel momenteel.
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3408
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: G-schema

Bericht door Panthera »

Je kan er een kiezen waar je het meest mee zit, waar je het meest aan denkt, of die de grootste indruk heeft gemaakt. Of de laatste gebeurtenis, miss makkelijker om te herinneren wat je allemaal dacht en voelde.
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
andalex

Re: G-schema

Bericht door andalex »

Ja een heel mooi iets dat G schema, ik heb ook hiermee gewerkt,ergens leek het voor mij wel wat te doen, maar ik merk dat ik mezelf hiermee kan gaan blokkeren om bij me kern te komen,en ik weet ook wel dat ik een hele hoge muur om me heen hebt, en ik andere wel niet in toe kan laten, maar ook mezelf in een blokkade werpt, het blijft voor mij wat allemaal aan de oppervlakte,dan voel ik me zg iets rustiger, maar in wezen is dat dan wel weer die blokkade,dat het zg iets dragelijker lijkt. Ik kwam er niet heel veel verder mee,kennelijk heb ik mezelf voor gelogen dat het dragelijker was,waarna de eigenlijke pijn steeds heftiger werd,en waar ik nog steeds niet bij kan komen, en misschien ook wel nooit,maar dat is mijn gevoel,ik weet ook wel van mensen,waarbij het heel goed geholpen heeft, en nog steeds waarschijnlijk.
Martina1962

Re: G-schema

Bericht door Martina1962 »

Ik heb zelf nog nooit gehoord van G-schema`s.
Maar volgens mij is het hetzelfde als de RET-schema`s die ik 13 jaar geleden tijdens deeltijd behandeling heb gekregen.
Als ik dat zo lees komt dit op het zelfde neer.

Ook bij de VERS training hebben we de RET-schema`s erbij gehad.
Dus ik denk dat ze het overal wel anders noemen, maar wel hetzelfde gebruiken.
Wim
Berichten: 557
Lid geworden op: di jan 22, 2013 01:51

Re: G-schema

Bericht door Wim »

Ik heb dit schema de voorbije twee weken al een paar keer voorbij zien komen in groepstherapie en individuele gesprekken met de psycholoog. De psychologe noemde het niet specifiek een G-schema (en gebruikte iets andere termen), maar ik herkende het schema min of meer direct van dit forum. Ik moest dit van haar gaan gebruiken iedere keer als ik weer zou gaan automutileren. Handig om het hier zo terug te kunnen vinden!
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3408
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: G-schema

Bericht door Panthera »

Ik leer nu met de VERS de pannetjes. Dat lijkt er ook heel erg op.
Belangrijkste is denk ik, dat je verband ziet tussen gebeurtenis gedachtes en gevoelens.
En als je dat doorhebt. Kun je gedachtes gaan uitdagen en relativeren.
Ik moest het ook vaak gebruiken voor mn AM. Dan staat er altijd bij. Wat had je kunnen doen?
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: G-schema

Bericht door kleintje1980 »

ik ken de pannentjes van vers ook daar heb ik een heel schema van liggen en die pak ik er ook bij als het me allemaal veel te veel wordt maar dan staan er alleen maar afleidende vaardigheden op en niet wat je echt kan doen dat is wel een nadeel vind ik aan die schema's heb er liever een die echt een noodplan is voor als het echt helemaal fout gaat dat er ook bij staat welke hulp iemand kan inschakelen voor mij zodat het met hulp van andere wel rustig in me hoofd kan worden en ik niet zo snel van streek raak
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Plaats reactie