Tips tegen AM/AFLEIDING

Alle opmerkingen over bijvoorbeeld een goed boek, film, therapie of opmerking die goed heeft geholpen, enz.

Moderator: Modgroep

Gebruikersavatar
Blossem-Flower
Moderator
Berichten: 583
Lid geworden op: ma feb 05, 2018 17:02

Tips tegen AM/AFLEIDING

Bericht door Blossem-Flower » do mar 15, 2018 10:09

Ik wou graag een topic willen maken, met wat als de spanning te hoog oploop. Ik zelf heb DGT gedaan. En wil graag wat tips met jullie delen. Deze tips zijn echt voor als je AM (automutilatie) te hoog op loopt. Het hoeft natuurlijk niet voor iedereen te werken. Probeer wat dingen uit wat bij je past, en kies wat voor jou het beste werkt.

Meschien hebben jullie nog tips die er niet tussen staan post ze gerust er onder.

Praktische / snelle tips als je de drang tot AM hebt
Deze tips geven pijnprikkels of geven een fysieke uiting aan je gevoelens
- Doe een elastiekje om je pols en trek hieraan.
- Houd ijsblokjes in je hand (eventueel ijsblokjes gevuld met een rode vloeistof zoals siroop).
- Laat koud water over je armen stromen. (Dit zorgt ervoor dat je armen daarna een beetje gaan gloeien dat lijkt op automutilatie.)
- Ga met rode viltstift over je huid en laat het eruit zien als wonden. (Niet in de wonden!!! En zorg ervoor dat het geen giftige viltstif is.)
- Koop een pop en maak die stuk door het gene te doen wat je altijd doet als je automutileert.
- Scheur oude kranten.
- Stampvoet door de kamer.
- Huil je gevoel eruit als je verdriet hebt. Mopper hardop, schreeuw of praat hardop.
- Sla en schreeuw tegen een boksbal of in een kussen.
- Knijp hard in een stressbal.
- Smijt met jongleer ballen
- Maak een lijstje met telefoonnummers van mensen die je kunt bellen
- Vermijd risico volle situaties , gebeurtenissen en mensen ( triggers)
-Gebruik een rode markeerstift en kras op een kladblok
- Controleer je ademhaling
- Masseer de bewuste plek
- Doe verband om ( bij voorbaat)
- Onderhandel met je stemmen
- Teken jezelf en kras de tekening
- Onderzoek wat er gaande is
- Brand rustgevende wierrook
- Sla met je platte hand op iets
- Lees hardop uit een boek of krant
- Schrijf of teken wat je voelt
- Neem een theelepel sambal
- Smeer shampo onder je neus
- Probeer het telkens uit te stellen
- stel jezelf gerust ( onder een deken of in een veilige plek )
- Uit jezelf door middel van tekenen, schrijven , kleien of andere creatieve bezigheden
- Zoek iets uit wat je interesseert en waar je meer over wilt weten
- Houdt een soort dagboek bij van gebeurtenissen en je gevoelens/gedachten.
- Uit je gevoelens over anderen door ze (denkbeeldig ) brieven te schrijven
- Zoek steun bij anderen maak nieuwe contacten als je eenzaam bent.



Tips voor afleiding
- Luister naar radio of muziek die bij de stemming past. Let op! Als je je slechter gaat voelen door de muziek zet het dan direct af! Of: zet muziek op waar je blij van wordt \ kalmeert. En ga dansen.
- Ga sporten.
- Eet chocolade (daarvan komt het stofje endorfine ook vrij in je hersenen!).
- Maak een (moeilijke) woordpuzzel.
- Zorg ervoor dat je niet alleen bent, ga bij je ouders zitten of bij vrienden.
- Bel anderen. Bel de telefonische hulpdienst, stichting zelfbeschadiging, 113online, sensoor, of je hulpverlener.
- Praat er met iemand over. Zeg hoe je je voelt wat er in je omgaat waarom je jezelf wilt beschadigen.
- Benoem je gevoel. Ik voel me: ...... omdat dat er net gebeurd is.
- Schrijf je gevoelens op in een dagboek.
- Wees aardig voor jezelf, gun jezelf iets extra's, koop iets leuks voor jezelf
- Probeer je spieren te ontspannen
- Lees hardop uit een boek of krant
- Schrijf of teken wat je voelt
- Neem een douche of bad
- Denk aan de lange termijn
- Ga schoonmaken, koken en dergelijken
- Ga een taak of een spelletje doen
- Put jezelf fysiek uit (door bijvoorbeeld te dansen of te sporten)
- Aai je huisdier
-Koken
-Wandelingmaken.
-tv- kijken
-make-up opdoen
-iets afmaken waar ik me geweldig over voel.
- videospelletjes spelen.
-Aan mijn eigen goede eigenschappen denken.

Positieve tips
- Schrijf een positieve brief naar jezelf met alles wat je goed aan jezelf vindt!
- Zeg positieve dingen tegen jezelf in de spiegel.
- Kijk naar foto's toen je een baby was. Of maak foto's waar je heel gek op kijkt.
- Lees vrolijke dingen of schrijf vrolijke dingen.
- Maak een kalender met allemaal stickers op de dagen dat je niet automutileerde.
My story is n’t over yet.

Soms gebeuren er dingen in je leven die je totaal niet verwacht, die je hart doen breken en je doen vergeten hoe je lacht; toch zullen juist de dingen die je zwak doen voelen, je uiteindelijk sterker maken

Plaats reactie